Ellen Verkoelen, de fractievoorzitter van de Jongere Ouderen Unie in Rotterdam en de provincie Zuid Holland, maakt zich al jaren sterk voor een deugdelijk doelgroepenvervoer dat met name in Rotterdam veel te wensen overlaat.
Trevvel is als partner van de gemeente niet de partner die Verkoelen zou hebben uitgekozen. ''Kwetsbare kinderen worden te laat opgehaald, waardoor ze tot wel 1 a 2 uur te laat komen op school. De ritten terug naar huis duren zo lang, waardoor buitenschoolse activiteiten zoals zwem- of muziekles worden gemist. En de treurnis rond ouderen is ook buitengewoon groot.’’
Een andere zorg in deze branche is de honorering van de chauffeurs. ”De lonen zijn al jaren een punt van discussie en het is bekend dat veel chauffeurs moeilijk kunnen rondkomen. De branche Zorgvervoer en Taxi heeft een cao, maar veel chauffeurs vallen daar niet eens onder en worden daardoor kwetsbaar’’, vindt Verkoelen, die er samen met raadslid Tak van de PvdA al vaker vragen over gesteld. ‘’Rotterdam hecht aan goed werkgeverschap en heeft een morele verplichting om een eerlijk loon te realiseren voor aanbestede partijen.’’
Ook in Den Haag is men diep teleurgesteld over de prestaties van het doelgroepenvervoer in Den Haag. Volgens raadslid Verdonk van Hart voor Den Haag ontbreekt het bij het college aan daadkracht om verbeteringen in het doelgroepenvervoer af te dwingen: “De klanten verdienen beter, maar worden keer op keer geconfronteerd met vertragingen, langere reistijden en een onacceptabel niveau van service.”
Ondanks een kleine vooruitgang in de rapportages van het college, blijkt dat vervoerder Noot nog steeds niet aan de gestelde normen voldoet. Het leerlingenvervoer, jeugdhulpvervoer en werknemersvervoer halen de norm van 97% niet. Bovendien ligt het aantal ingediende klachten ver boven de afspraak en qua reistijd komen 2 van de 3 vervoersdiensten ook slecht uit de koker.
Hart voor Den Haag vraagt zich af waarom er geen strengere maatregelen worden genomen door het college. Verdonk: “Zij lijken te vertrouwen op een nieuwe app om klachten te verminderen, maar de effectiviteit daarvan blijft onduidelijk.” Hart voor Den Haag wil concrete cijfers en resultaten zien om de situatie te beoordelen.