Overslaan en naar de inhoud gaan

Kritiek van JOU over doelgroepenvervoer bereikt Den Haag  

Zorg
25/11/2024, 08:53

Ellen Verkoelen, de fractievoorzitter van de Jongere Ouderen Unie in Rotterdam en de provincie Zuid Holland, maakt zich al jaren sterk voor een deugdelijk doelgroepenvervoer dat met name in Rotterdam veel te wensen overlaat. 

 

Trevvel is als partner van de gemeente niet de partner die Verkoelen zou hebben uitgekozen. ''Kwetsbare kinderen worden te laat opgehaald, waardoor ze tot wel 1 a 2 uur te laat komen op school. De ritten terug naar huis duren zo lang, waardoor buitenschoolse activiteiten zoals zwem- of muziekles worden gemist. En de treurnis rond ouderen is ook buitengewoon groot.’’

 

Een andere zorg in deze branche is de honorering van de chauffeurs. ”De lonen zijn al jaren een punt van discussie en het is bekend dat veel chauffeurs moeilijk kunnen rondkomen. De branche Zorgvervoer en Taxi heeft een cao, maar veel chauffeurs vallen daar niet eens onder en worden daardoor kwetsbaar’’, vindt Verkoelen, die er samen met raadslid Tak van de PvdA al vaker vragen over gesteld. ‘’Rotterdam hecht aan goed werkgeverschap en heeft een morele verplichting om een eerlijk loon te realiseren voor aanbestede partijen.’’

 

Ook in Den Haag is men diep teleurgesteld over de prestaties van het doelgroepenvervoer in Den Haag. Volgens raadslid Verdonk van Hart voor Den Haag ontbreekt het bij het college aan daadkracht om verbeteringen in het doelgroepenvervoer af te dwingen: “De klanten verdienen beter, maar worden keer op keer geconfronteerd met vertragingen, langere reistijden en een onacceptabel niveau van service.”



Ondanks een kleine vooruitgang in de rapportages van het college, blijkt dat vervoerder Noot nog steeds niet aan de gestelde normen voldoet. Het leerlingenvervoer, jeugdhulpvervoer en werknemersvervoer halen de norm van 97% niet. Bovendien ligt het aantal ingediende klachten  ver boven de afspraak en qua reistijd komen 2 van de 3 vervoersdiensten ook slecht uit de koker.

 

Hart voor Den Haag vraagt zich af waarom er geen strengere maatregelen worden genomen door het college. Verdonk: “Zij lijken te vertrouwen op een nieuwe app om klachten te verminderen, maar de effectiviteit daarvan blijft onduidelijk.” Hart voor Den Haag wil concrete cijfers en resultaten zien om de situatie te beoordelen.

doelgroepenvervoer
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.