Het Kruisplein blijft langer open. De gemeente, de RET en de MRDH krijgen de noodzakelijke vergunningen niet vóór 11 augustus binnen. Gejuich in de Batavierenstraat, waar de bewoners zich vanaf de eerste plannen tegen de afsluiting van de verkeersader hebben verzet, omdat daarmee hun straat ‘het afvoerputje’ wordt voor het verkeer dat in het centrum van de stad de weg kwijt is.
Volgens de experts van Movares, die de realisatie van de keerlus op het Kruisplein begeleiden, is er sprake van een aantal conflicterende situaties tussen de tram en overige verkeersdeelnemers. De RET deelt die conclusie niet en eist aanvullend een zichtlijnen onderzoek en een bredere veiligheidsanalyse. De MRDH volgt hierin het advies van de RET.
Verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer zegt zich in zijn commentaar op de afgang ‘’maximaal in te spannen om de vereiste onderzoeken zo snel als mogelijk af te ronden en de vereiste vergunningen te verkrijgen.‘’ Maar hij kan geen uitsluitsel geven over een uitvoeringstermijn.