Overslaan en naar de inhoud gaan

Maastunnel: doorrijhoogte verlaagd naar 3,9 meter om verkeersoverlast te beperken

Rotterdam
01/12/2024, 09:00

Vanaf het voorjaar van 2025 wordt de maximale doorrijhoogte van de Maastunnel in Rotterdam verlaagd van 4,0 meter naar 3,9 meter. De gemeente heeft deze maatregel genomen om de verkeershinder en tunnelafsluitingen door te hoge voertuigen aanzienlijk te verminderen.

 

Op dit moment wordt de Maastunnel wekelijks 40 tot 60 keer afgesloten vanwege voertuigen die de toegestane doorrijhoogte overschrijden. De automatische hoogtedetectie signaleert deze te hoge voertuigen en sluit vervolgens de tunnel om schade aan de constructie te voorkomen. Dit leidt tot omkeersituaties waarbij vrachtwagens moeten draaien, wat doorgaans zorgt voor verkeersopstoppingen die gemiddeld vier minuten duren. Deze vertragingen hebben negatieve effecten op de doorstroming, verkeersveiligheid en luchtkwaliteit in de omliggende gebieden.

 

De maatregel moet de druk op de Maastunnelcorridor en omliggende wegen verlichten. De gemeente verwacht dat het aantal afsluitingen door hoogtemeldingen aanzienlijk zal afnemen. Uit overleg met vervoerders, het Havenbedrijf Rotterdam en andere belanghebbenden bleek dat de verlaging van de doorrijhoogte naar 3,9 meter de meest efficiënte oplossing is met de minste impact op vrachtverkeer.

 

De meeste incidenten worden veroorzaakt door chauffeurs die onbewust een te hoog voertuig besturen, bijvoorbeeld door uitstekende ladingen of slecht verdeelde vracht. Vaak rijden deze chauffeurs via navigatiesystemen die hen alsnog de Maastunnel laten kiezen. Door de verlaging van de doorrijhoogte worden navigatiesystemen en routeplanners automatisch aangepast om alternatieve routes aan te bevelen. Nieuwe verkeersborden zullen ook vroegtijdig waarschuwen.

 

De gemeente start binnenkort een intensieve campagne om chauffeurs op de hoogte te brengen van de nieuwe regels. Daarnaast worden verkeersborden en bewegwijzering aangepast om misverstanden te voorkomen. Het formele verkeersbesluit is op 18 november genomen en wordt binnenkort gepubliceerd. Bezwaar maken tegen de maatregel kan binnen zes weken na publicatie.

 

De gemeente verwacht dat deze verandering niet alleen de verkeersdoorstroming verbetert, maar ook de overlast voor omwonenden vermindert en de verkeersveiligheid vergroot. De exacte invoeringsdatum wordt later bekendgemaakt.

verkeer maastunnel
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Koepel Gepensioneerden waarschuwt voor ondermijning koopkracht senioren

Werk & Inkomen

De Koepel Gepensioneerden maakt zich zorgen over de koopkracht van ouderen. De organisatie wijst erop dat senioren al jarenlang onderaan de koopkrachtlijstjes bungelen. Toch verschijnen er steeds vaker berichten die de financiële positie van gepensioneerden in een rooskleuriger licht stellen.De Koepel zet zich in voor verschillende doelen. Het gaat om het... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Jury Kunstconcours 2025 kiest werk Lou de Wit als winnaar

Rotterdam

Op maandag 6 oktober 2025 heeft de vakjury alle 40 kunstwerken voor het Kunstconcours 2025 bekeken en beoordeeld. De jury bestond uit Han Goan Lim, visueel kunstenaar te Rotterdam en jurylid voor kunstmanifestaties, Henk ten Hoopen, voorzitter Stichting Beeldende Kunst Zuidplas, en Raoul Locht, directeur van Kunst Collega's BV en voorzitter van Stichting... Lees meer

12 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdammers iets negatiever over betaald voetbal dan vorig jaar

Rotterdam

De gemeente Rotterdam heeft in opnieuw onderzoek gedaan naar de houding van inwoners tegenover betaald voetbal. Uit de Omnibusenquête blijkt dat Rotterdammers iets kritischer zijn geworden over voetbal in hun stad vergeleken met vorig jaar, maar dat een meerderheid nog altijd positief is. De enquête, die de naam 'Rotterdammers en hun stad' draagt, werd... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.