Overslaan en naar de inhoud gaan

Maastunnel: doorrijhoogte verlaagd naar 3,9 meter om verkeersoverlast te beperken

Rotterdam
01/12/2024, 09:00

Vanaf het voorjaar van 2025 wordt de maximale doorrijhoogte van de Maastunnel in Rotterdam verlaagd van 4,0 meter naar 3,9 meter. De gemeente heeft deze maatregel genomen om de verkeershinder en tunnelafsluitingen door te hoge voertuigen aanzienlijk te verminderen.

 

Op dit moment wordt de Maastunnel wekelijks 40 tot 60 keer afgesloten vanwege voertuigen die de toegestane doorrijhoogte overschrijden. De automatische hoogtedetectie signaleert deze te hoge voertuigen en sluit vervolgens de tunnel om schade aan de constructie te voorkomen. Dit leidt tot omkeersituaties waarbij vrachtwagens moeten draaien, wat doorgaans zorgt voor verkeersopstoppingen die gemiddeld vier minuten duren. Deze vertragingen hebben negatieve effecten op de doorstroming, verkeersveiligheid en luchtkwaliteit in de omliggende gebieden.

 

De maatregel moet de druk op de Maastunnelcorridor en omliggende wegen verlichten. De gemeente verwacht dat het aantal afsluitingen door hoogtemeldingen aanzienlijk zal afnemen. Uit overleg met vervoerders, het Havenbedrijf Rotterdam en andere belanghebbenden bleek dat de verlaging van de doorrijhoogte naar 3,9 meter de meest efficiënte oplossing is met de minste impact op vrachtverkeer.

 

De meeste incidenten worden veroorzaakt door chauffeurs die onbewust een te hoog voertuig besturen, bijvoorbeeld door uitstekende ladingen of slecht verdeelde vracht. Vaak rijden deze chauffeurs via navigatiesystemen die hen alsnog de Maastunnel laten kiezen. Door de verlaging van de doorrijhoogte worden navigatiesystemen en routeplanners automatisch aangepast om alternatieve routes aan te bevelen. Nieuwe verkeersborden zullen ook vroegtijdig waarschuwen.

 

De gemeente start binnenkort een intensieve campagne om chauffeurs op de hoogte te brengen van de nieuwe regels. Daarnaast worden verkeersborden en bewegwijzering aangepast om misverstanden te voorkomen. Het formele verkeersbesluit is op 18 november genomen en wordt binnenkort gepubliceerd. Bezwaar maken tegen de maatregel kan binnen zes weken na publicatie.

 

De gemeente verwacht dat deze verandering niet alleen de verkeersdoorstroming verbetert, maar ook de overlast voor omwonenden vermindert en de verkeersveiligheid vergroot. De exacte invoeringsdatum wordt later bekendgemaakt.

verkeer maastunnel
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Burgerpanel Rotterdam wil VeiligSamen app in wijken   

Rotterdam

Het Burgerpanel Rotterdam heeft wethouder Lansink-Bastemeijer geadviseerd positief te reageren op haar voorstel om in Rotterdam zo snel mogelijk een VeiligSamen app in gebruik te nemen. De baas van de boa’s in Rotterdam heeft maximaal acht weken de tijd gekregen om op het voorstel te reageren. De VeiligSamen app moet worden gebruik in samenhang met die... Lees meer

6 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

D66: biedt sekswerkers hulp bij bestaanszekerheid 

Rotterdam

Rotterdamse sekswerkers hebben te maken met stigmatisering, psychische en fysieke belasting, onveilige werksituaties en beperkte toegang tot passende ondersteuning. Daarnaast blijkt dat begeleidingstrajecten vaak onvoldoende aansluiten op de behoeften van sekswerkers en regelmatig te vroeg worden beëindigd, terwijl langdurige en integrale begeleiding... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Sonja Hulstkamp wint publieksprijs met ‘Merel van de Muzen’

Rotterdam

In het wijkcentrum Romeynshof is het werk van lokale kunstenaars de afgelopen weken massaal bekeken door bezoekers van de expositie “Muziek”, georganiseerd door Kunstkring Prins Alexander. Tijdens het bijbehorende kunstconcours brachten meer dan 250 mensen hun stem uit, wat uiteindelijk leidde tot de uitverkiezing van Sonja Hulstkamp als winnaar van de... Lees meer

6 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.