Overslaan en naar de inhoud gaan

Maastunnel: doorrijhoogte verlaagd naar 3,9 meter om verkeersoverlast te beperken

Rotterdam
01/12/2024, 09:00

Vanaf het voorjaar van 2025 wordt de maximale doorrijhoogte van de Maastunnel in Rotterdam verlaagd van 4,0 meter naar 3,9 meter. De gemeente heeft deze maatregel genomen om de verkeershinder en tunnelafsluitingen door te hoge voertuigen aanzienlijk te verminderen.

 

Op dit moment wordt de Maastunnel wekelijks 40 tot 60 keer afgesloten vanwege voertuigen die de toegestane doorrijhoogte overschrijden. De automatische hoogtedetectie signaleert deze te hoge voertuigen en sluit vervolgens de tunnel om schade aan de constructie te voorkomen. Dit leidt tot omkeersituaties waarbij vrachtwagens moeten draaien, wat doorgaans zorgt voor verkeersopstoppingen die gemiddeld vier minuten duren. Deze vertragingen hebben negatieve effecten op de doorstroming, verkeersveiligheid en luchtkwaliteit in de omliggende gebieden.

 

De maatregel moet de druk op de Maastunnelcorridor en omliggende wegen verlichten. De gemeente verwacht dat het aantal afsluitingen door hoogtemeldingen aanzienlijk zal afnemen. Uit overleg met vervoerders, het Havenbedrijf Rotterdam en andere belanghebbenden bleek dat de verlaging van de doorrijhoogte naar 3,9 meter de meest efficiënte oplossing is met de minste impact op vrachtverkeer.

 

De meeste incidenten worden veroorzaakt door chauffeurs die onbewust een te hoog voertuig besturen, bijvoorbeeld door uitstekende ladingen of slecht verdeelde vracht. Vaak rijden deze chauffeurs via navigatiesystemen die hen alsnog de Maastunnel laten kiezen. Door de verlaging van de doorrijhoogte worden navigatiesystemen en routeplanners automatisch aangepast om alternatieve routes aan te bevelen. Nieuwe verkeersborden zullen ook vroegtijdig waarschuwen.

 

De gemeente start binnenkort een intensieve campagne om chauffeurs op de hoogte te brengen van de nieuwe regels. Daarnaast worden verkeersborden en bewegwijzering aangepast om misverstanden te voorkomen. Het formele verkeersbesluit is op 18 november genomen en wordt binnenkort gepubliceerd. Bezwaar maken tegen de maatregel kan binnen zes weken na publicatie.

 

De gemeente verwacht dat deze verandering niet alleen de verkeersdoorstroming verbetert, maar ook de overlast voor omwonenden vermindert en de verkeersveiligheid vergroot. De exacte invoeringsdatum wordt later bekendgemaakt.

verkeer maastunnel
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Metropoolregio Rotterdam Den Haag zet in op economie en mobiliteit

Mobiliteit

De bestuurscommissies van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hebben twee belangrijke toekomstplannen goedgekeurd. Het gaat om plannen voor de economie en het verkeer in de regio. Op 12 september beslist het algemeen bestuur definitief over deze plannen. Na die beslissing kunnen gemeenteraden hun mening geven over de plannen. Begin 2026 worden... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Honderden ouderen blijven dagelijks onnodig lang in ziekenhuis

Zorg

Circa een op de vier ouderen die medisch klaar zijn om het ziekenhuis te verlaten, moet noodgedwongen langer blijven omdat de nazorg nog niet geregeld is. Dit schrijft Trouw op basis van een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie (NVKG).Per dag moeten honderden ouderen in het ziekenhuisbed blijven wachten tot thuiszorg kan komen of... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Ouderenzorgakkoord ondertekend: zorg beschikbaar nu en in de toekomst

Zorg

Zestien organisaties die betrokken zijn bij de ondersteuning en zorg van ouderen hebben het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) bekrachtigd. Hiermee betuigen zij officieel hun steun voor de afspraken die zijn gemaakt om hulp voor ouderen beschikbaar te houden, nu en in de toekomst. Door de vergrijzing verdubbelt de zorgvraag, maar het aantal... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.