MediaMarkt viert haar zilveren jubileum met de eenmalige rentree van het ‘Gekkenhuis’. Dat is een verkoopcampagne uit de oude doos. Ook organiseert MediaMarkt een speciale nachtopening van 26 op 27 oktober tussen 0:00 – 1:00 uur, wanneer de klok een zogenaamd 25e uur slaat richting de wintertijd.
Eind 1999 opende de van origine Duitse winkelketen voor het eerst haar deuren op Nederlandse bodem, in Rotterdam. Een destijds baanbrekend ‘supermarktmodel’ in de elektronicahandel met twee duidelijke kenmerken, een enorm winkeloppervlak en lage prijzen, zorgde voor een revolutie in het Nederlandse retaillandschap.
Door de komst van MediaMarkt naar Nederland 25 jaar geleden, werd het landschap van consumentenelektronica volledig op zijn kop gezet. Er vond een democratisering van de categorie plaats; niet eerder was er een winkel waar zo’n groot aanbod te vinden was tegen dergelijke lage prijzen. De keten was zeer bereikbaar en betaalbaar voor een breed publiek. Bovendien kon het assortiment worden aangeraakt en ervaren, een beleving die vandaag de dag nog steeds een van de succesfactoren is van de winkelketen.
MediaMarkt was niet alleen baanbrekend op het gebied van retail, het was ook een spraakmakende partij met ludieke campagnes, aanbiedingen en vele artiestenoptredens waar menig Nederlander voor in de rij heeft gestaan. Van Jan Smit tot Meat Loaf en Gerard Joling tot Ricky Martin. De retailer ontpopte zich met deze dynamische aanpak snel tot marktleider in zijn klasse.
Foto: Opening eerste MediaMarkt in Nederland in november 1999, Binnenwegplein Rotterdam. Bron: Peter Hilz.