Overslaan en naar de inhoud gaan

Metropoolregio Rotterdam Den Haag zet in op economie en mobiliteit

Mobiliteit
11/07/2025, 11:09

De bestuurscommissies van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hebben twee belangrijke toekomstplannen goedgekeurd. Het gaat om plannen voor de economie en het verkeer in de regio. Op 12 september beslist het algemeen bestuur definitief over deze plannen.

 

Na die beslissing kunnen gemeenteraden hun mening geven over de plannen. Begin 2026 worden beide visies naar verwachting definitief vastgesteld.

 

De 21 gemeenten in de metropoolregio zijn goed voor 15 procent van het Nederlandse bruto binnenlands product. Daarmee is de regio een belangrijke economische motor van Nederland. Tegelijk kampen de gemeenten met problemen zoals vergrijzing, digitalisering, klimaatverandering, ruimtegebrek en druk op de woning- en arbeidsmarkt.

 

Het economische plan richt zich op vijf belangrijke sectoren: Duurzaam Maritiem & Haven, Hightech Horticulture, Innovatieve Maakindustrie, Digitale Technologie & Veiligheid en Overheid, Vrede & Recht. Deze sectoren zorgen voor innovatie en werkgelegenheid in de regio.

 

De economische visie maakt drie keuzes: beter gebruik van werklocaties om meer ruimte te creëren voor bedrijven, stimulering van innovatie en technologie, en investering in de arbeidsmarkt. Hiermee wordt de regio aantrekkelijker voor bedrijven en werknemers.

 

Het mobiliteitsplan wil dat iedereen zich vrij kan verplaatsen, ongeacht budget of vervoersbehoefte. De regio zet in op een 24/7 toegankelijk vervoerssysteem dat openbaar vervoer, deelmobiliteit, fietsen, lopen en logistiek slim combineert.

 

Technologie speelt een grote rol in dit plan. Gedacht wordt aan zelfrijdende voertuigen, slimme verkeerssystemen en beheer op basis van data. Ook wil de regio mobiliteit beter verbinden met woningbouw, werklocaties en voorzieningen.

 

In de afgelopen tien jaar boekte de regionale samenwerking al resultaten. Voorbeelden zijn de RandstadRail, de Hoekse Lijn en de Maasdeltatunnel. Ook werd geïnvesteerd in fietsveiligheid en toegankelijk openbaar vervoer in gemeenten als Krimpen aan den IJssel, Nissewaard en Wassenaar.

 

Verder investeerde de regio in innovatieve bedrijventerreinen, digitale economie en duurzame technologie. De samenwerking tussen overheden, kennisinstellingen en bedrijven kreeg een impuls via het regionaal campusnetwerk en initiatieven voor Leven Lang Ontwikkelen.

in en uitstappen tram MRDH
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Jury Kunstconcours 2025 kiest werk Lou de Wit als winnaar

Rotterdam

Op maandag 6 oktober 2025 heeft de vakjury alle 40 kunstwerken voor het Kunstconcours 2025 bekeken en beoordeeld. De jury bestond uit Han Goan Lim, visueel kunstenaar te Rotterdam en jurylid voor kunstmanifestaties, Henk ten Hoopen, voorzitter Stichting Beeldende Kunst Zuidplas, en Raoul Locht, directeur van Kunst Collega's BV en voorzitter van Stichting... Lees meer

12 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdammers iets negatiever over betaald voetbal dan vorig jaar

Rotterdam

De gemeente Rotterdam heeft in opnieuw onderzoek gedaan naar de houding van inwoners tegenover betaald voetbal. Uit de Omnibusenquête blijkt dat Rotterdammers iets kritischer zijn geworden over voetbal in hun stad vergeleken met vorig jaar, maar dat een meerderheid nog altijd positief is. De enquête, die de naam 'Rotterdammers en hun stad' draagt, werd... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

In 2027 over de brug van Cool naar Erasmus

Rotterdam

Er komt een voetgangersbrug over de ’s-Gravendijkwal. De brug verbindt straks het Familiehuis Daniel den Hoed in Little C met het Erasmus Medisch Centrum (Erasmus MC). De bouw ging vorige week van start. In het Familiehuis logeren familieleden van kankerpatiënten die in het Erasmus MC behandeld worden. Maar soms ook patiënten zelf. ‘Deze brug... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.