Op zondag 13 juli om 15.30 uur gaat de 2e Rotterdamse Fietszwerm van start, vertrekkend vanaf het Stationsplein van CS. De term Fietszwerm staat voor het uitwaaieren over de volle breedte van de straten zodat de fiets er even de baas is. Gewoon met eigen verkeersregelaars die de andere verkeersdeelnemers even in goede harmonie vragen de fietsers voor te laten gaan. Hoewel de fiets in Nederland natuurlijk een prominente plaats inneemt, is de auto te nadrukkelijk bepalend bij allerlei verkeerstechnische beslissingen. En dat moet veranderen, vinden wij. Steden slibben dicht van al het rijdende en stilstaande blik van ook nog eens steeds groter wordende auto’s. Autobesitas is een term die hier de laatste tijd wel voor wordt gebruikt.
De Fietsersbond, deelnemer aan de Fietszwerm, weet uit onderzoek dat 80% van de ongevallen gebeurt op 50 km/u wegen en pleit dus voor een stedelijke verlaging van de maximum snelheid naar 30 km/uur, een bewezen maatregel om het aantal ongelukken te doen afnemen. Bovendien is de impact van een verkeersongeval met 30 km/u veel minder groot, voetgangers en fietsers hebben bij een aanrijding met een auto zelfs 90% meer kans het ongeval te overleven.
Maar de Fietszwerm is vooral een gezellig Fietsfeest, met muziek, versierde mensen en fietsen. Voor de komende editie op 13 juli staat de Fietszwerm in het teken van vrede, solidariteit en rechtvaardigheid. De Rode Lijn die in mei en juni in Den Haag is gehouden, laat zien dat Nederlanders (en Rotterdammers dus zeker ook) vinden dat deze thema’s veel meer aandacht moet krijgen.
‘’En die boodschap gaan wij op de fiets nog eens uitdragen. Want de straat (en de wereld) is van ons allemaal. Parijs heeft in het afgelopen decennium aangetoond dat het mogelijk is een door auto’s gedomineerde stad om te toveren tot een veel veiliger, schonere en stillere plek. Daar willen wij in Rotterdam ook een aanzet toe geven. Samen met andere (politieke) partijen natuurlijk’’, aldus de organisatoren.