De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), HTM en RET gaan hun samenwerking op energiegebied intensiveren om netcongestie te verminderen en de energietransitie te ondersteunen. De organisaties zetten hun openbaar vervoer-infrastructuur, stroomnetwerken en middelen in voor de regionale stroomvoorziening.
Nederland kampt met een overbelast elektriciteitsnet. Bedrijven krijgen soms geen nieuwe aansluitingen meer en ook ov-bedrijven ondervinden hinder van het overvolle stroomnet. Tegelijkertijd kunnen ov-bedrijven bijdragen aan het verminderen van de drukte op het stroomnet.
RET, HTM en MRDH werken al enige tijd samen om te onderzoeken hoe het elektriciteitsnet van vervoerders gebruikt kan worden tegen netcongestie. HTM en RET kunnen met het 'langste verlengsnoer' overtollige stroom van bovenleidingen verbinden met laadpalen voor elektrische voertuigen. Ook kunnen zij stroom opslaan in grote batterijen voor piekbelasting in het openbaar vervoer. De metropoolregio loopt hiermee voorop in Nederland en Europa.
Tot nu waren dit initiatieven in de vorm van pilots. De partijen gaan nu structureel samenwerken aan het verminderen van netcongestie. In 2025, de kwartiermakersfase, krijgt onder meer de organisatie-inrichting vorm, worden afweegcriteria voor projecten bepaald en de samenwerking met netbeheerder Stedin en gemeenten geregeld.
Het doel is om eind 2027 10-15 laadinfralocaties en 10-20 batterijprojecten gekoppeld aan ov-netten te realiseren.