Museum Boijmans Van Beuningen heeft een nieuw werk toegevoegd aan zijn collectie moderne en hedendaagse kunst, mogelijk gemaakt door het Berry Koedam Fonds. De installatie I See I See I See I See Daily Paper, Clan de Banlieue, Sumibu and Concrete Blossom in Rotterdam-West (2021) is gemaakt door de Rotterdamse kunstenaar Pris Roos. Verhalen vormen het uitgangspunt van haar werk en komen tot leven in schilderijen en installaties. In de installatie staat een persoonlijk gesprek centraal over het verleden, heden en toekomst naar aanleiding van de Black Lives Matter demonstratie op de Erasmusbrug in 2021. Het werk belicht verbroedering, vriendschap en solidariteit in een betekenisvolle periode.
Deze grote installatie van Pris Roos bestaat uit schilderijen op gerecycled karton uit haar familie-toko, gecombineerd met losse ijzeren hekken die vrij in de ruimte staan opgesteld. Hierdoor krijg je als kijker het gevoel onderdeel van het werk te zijn. Net als in 2021, toen de kunstenaar zelf getuige was van een dialoog op het Middellandplein die haar inspireerde. Het kunstwerk is gebaseerd op haar observatie van een gesprek georganiseerd door het Rotterdamse advies- en ontwerpbureau Concrete Blossom, met Quinna als host. Jordan (Sumibu), Abderr (Daily Paper) en Richard (Clan de Banlieue) deelden hun verhalen over ondernemerschap, identiteit, nieuwe initiatieven en de toekomst, tegen het decor van het Rotterdamse straatbeeld. Dit gesprek maakte veel indruk op Pris Roos: vier invloedrijke personen van kleur, in gesprek over de toekomst op een levendig plein aan de West-Kruiskade, waar auto’s, scooters en fietsers voorbijraasden. Te midden van de drukte bleven enkele mensen staan, verwonderd en geraakt door een inspirerend en openhartig gesprek.
“We zijn verheugd om het werk van Pris Roos te verwelkomen in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Pris Roos was eerder betrokken bij ons programma met haar project Hoffie in Zuid, waarin zij thema’s als identiteit, migratie en herinnering onderzocht door het opzetten van een kinderbibliotheek en het maken van een reeks portretten. Deze aankoop onderstreept onze inzet voor het tonen van divers werk uit Rotterdamse gemeenschappen. Haar installatie brengt hedendaagse stemmen en perspectieven in dialoog met de geschiedenis van de stad. Het werk is een krachtige aanvulling op onze collectie portretten en schilderijen, en biedt een vorm van sociale portretkunst die raakt aan solidariteit, identiteit en het dagelijks leven in Rotterdam.” - Amira Gad en Saskia van Kampen-Prein, conservatoren moderne en hedendaagse kunst.