Harde muziek tot diep in de nacht, straatraces, zwerfafval. Zogenoemde Kadekapers veroorzaken veel overlast op het Noordereiland. Betrokkenen zoeken met elkaar naar oplossingen in de Kadekapers Werkgroep. Hoe ver zijn ze en welke acties komen eraan? Wie op het Noordereiland woont, kent de term ‘kadekapers’ wel. Personen die met auto's en motoren overlast veroorzaken door rond te rijden, te racen en te parkeren. Het geeft geluidsoverlast, parkeeroverlast en leidt tot gevaarlijke situaties. En er slingert vuil rond.
Om de overlast te bestrijden, is de Kadekapers Werkgroep opgericht. Met medewerkers van de gemeente, wijkraadsleden, de wijkagent en bewoners. Zoals Marc Godschalk: ‘We hebben een gezamenlijke missie: hoe kan de rust terugkeren op het Noordereiland? In de werkgroep krijgen we snel de handen op elkaar. We denken na over oplossingen en onderzoeken mogelijkheden. In grotere bijeenkomsten, waar iedereen welkom is, leggen we die voor.'
Zo organiseerde de wijkraad er een in mei. En vorige week, 23 september, was de vervolgbijeenkomst in Villa Zebra. ‘Het was een positieve sessie. Over behaalde acties en oplossingen op de korte en lange termijn.’
Over de afsluiting in de zomermaanden bijvoorbeeld. Het eiland ging vrijdag en zaterdag ‘op slot’ om de drukte te beperken. Marc: ‘Er was even rust. Geen autoraces of andere overlast in de nacht. De afsluiting is een tijdelijke maatregel. Die is verlengd, maar loopt wel af. Is er een andere manier om het eiland opnieuw af te sluiten?’
Obstakels
Ook de bloembakken zijn besproken. ‘Die zijn geplaatst als obstakels voor de straatraces. Maar ze staan te ver uit elkaar om de vaart uit de races te halen. Er komen 3 extra plantenbakken om de ruimtes op te vullen. Het is mooi dat er zo snel actie wordt genomen.’
Voor straatbrede drempels om verkeer af te remmen, wordt nu eerst een trillingsonderzoek gedaan. Ook komt er een meting van de parkeerdruk om inzicht te krijgen in het gebruik van de parkeerplekken. ‘Er zijn biggenruggen geplaatst, halfronde betonnen blokken, om parkeerplekken te verminderen. We denken er ook aan om alle bewoners te vragen om hun auto op de kades te parkeren. Kijken of de overlast dan afneemt.’
De geplande rioolvervanging is ook genoemd. Wat de bewoners betreft, wordt dit een inrichtingsplan. ‘Als de kades een nieuwe inrichting krijgen, kunnen overlastmaatregelen worden meegenomen. Zoals de vergroening van de parkeerplekken. De wethouder heeft uitgelegd dat de rioolopgave nu een onderhoudsproject is. Mocht het meer worden dan een onderhoudsproject, dan gaat de renovatie langer duren. Initiatieven voor vergroening zijn ook welkom.’
Emoties
‘Het was minder druk dan in mei, toen de emoties hoog opliepen’, aldus Marc. ‘De sfeer was gemoedelijk en opbouwend. De wethouder luistert en denkt mee. Er is ook ruimte om buiten de kaders te denken. In de werkgroep werken particulieren en overheid goed samen. We hadden het eerder dit jaar over de 30 kilometerzone op het eiland. En voor je het weet, is er al het een en ander uitgevoerd, zoals een wegmarkering en duidelijke fietsstroken.’
Lees ook Noordereiland.org
Woont u op het Noordereiland en heeft u vragen of ideeën?
Mail naar wijkmanager Jacco Bakker van de gemeente.