Raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over parkeerboetes aan buitenlandse kentekens die onbetaald blijven. De vragen zijn ingediend naar aanleiding van de situatie in Den Haag, waar duizenden parkeerboetes aan buitenlandse kentekens onbetaald zouden blijven.
Verkoelen vreest dat Rotterdam met hetzelfde probleem kampt. Zij stelt dat dit financieel en sociaal onrechtvaardig is, omdat Rotterdammers wel hun parkeerboetes betalen terwijl buitenlandse bestuurders dit kunnen ontlopen. Het raadslid spreekt van een "scheefgroei" die niet alleen financieel nadelig is voor de stad, maar ook sociaal onrechtvaardig.
Het raadslid wijst erop dat partijen in de gemeenteraad hard werken aan het promoten van toerisme als economische motor, terwijl buitenlandse bezoekers die met de auto komen zich aan parkeerboetes kunnen onttrekken. Verkoelen noemt dit "Rotterdam onwaardig" en stelt dat wie gebruikmaakt van straten, parkeerplekken en voorzieningen ook moet meebetalen.
De gestelde vragen gaan onder meer over cijfers van uitgeschreven en onbetaalde parkeerboetes aan buitenlandse voertuigen, uitgesplitst per land van herkomst over de afgelopen drie jaar. Ook vraagt Verkoelen naar de effecten op leefbaarheid en parkeerdruk in Rotterdamse wijken door het hoge aandeel buitenlandse kentekens dat boetes niet betaalt.
Verder wil het raadslid weten welke landen overeenkomsten hebben met Rotterdam of Nederland over het innen van parkeerboetes, en of deze kunnen worden uitgebreid. Verkoelen vraagt ook of een vignetplicht voor buitenlandse kentekens juridisch mogelijk is, specifiek voor gebieden met structurele parkeerdruk.
Ook komen milieuzones en zero-emissiezones ter sprake. Verkoelen vraagt of de wethouder bekend is met het feit dat voertuigen met buitenlandse kentekens vaak niet of nauwelijks geregistreerd worden in deze zones, waardoor zij ook daar boetes ontlopen. Zij beschouwt dit als een vorm van rechtsongelijkheid omdat Nederlandse kentekens wel volledig worden gecontroleerd en beboet.