Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek naar werkgelegenheid Rotterdam The Hague Airport toont directe en indirecte effecten

Rotterdam
07/11/2024, 14:10

Erasmus UPT (Centre for Urban, Port and Transport Economics) heeft in opdracht van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) onderzoek gedaan naar de werkgelegenheid op de luchthaven. Het onderzoek richt zich op de banen die direct op de luchthaven zelf ontstaan en de indirecte werkgelegenheid die voortvloeit uit de bijdrage van toeleveranciers aan de luchthavenactiviteiten.

 

In 2023 waren er in totaal 2.733 mensen werkzaam dankzij de activiteiten van RTHA. Deze werkgelegenheid bestaat uit 1.558 personen in directe functies en 1.175 personen in indirecte functies. De directe banen worden ingevuld door werknemers die werken voor luchtvaartmaatschappijen, afhandelings- en beveiligingsbedrijven, en voor Rotterdam Airport B.V. De sectoren luchtvaartmaatschappijen en afhandelings- en beveiligingsbedrijven vormen elk ongeveer een derde van deze directe werkgelegenheid. Medewerkers van Rotterdam Airport B.V. vallen in de categorie ‘Overheid’.

 

Het onderzoek door Erasmus UPT kijkt specifiek naar de ‘achterwaartse’ indirecte werkgelegenheid, oftewel banen die ontstaan doordat bedrijven toeleveren aan de luchthaven en zo bijdragen aan de dagelijkse activiteiten. Werkgelegenheid die voortkomt uit een aantrekkelijker vestigingsklimaat rond de luchthaven, ook wel voorwaartse indirecte werkgelegenheid genoemd, is in dit onderzoek buiten beschouwing gelaten.

 

De onderzoeksmethode die Erasmus UPT heeft toegepast, is vergelijkbaar met de methode die wordt gebruikt om de werkgelegenheid in het havengebied van Rotterdam te berekenen. Dit maakt de gegevens voor de luchthaven consistent met andere economische sectoren in de regio, wat bijdraagt aan een beter begrip van de economische impact van RTHA.

 

Het onderzoek biedt inzicht in hoe de luchthaven niet alleen banen creëert binnen de luchtvaartsector zelf, maar ook in de toeleveringsketens. Met deze kennis wil RTHA de waarde van de luchthaven voor de werkgelegenheid in de regio Rotterdam en Den Haag blijven monitoren en versterken.

Rotterdam The Hague Airport.
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Metropoolregio Rotterdam Den Haag zet in op economie en mobiliteit

Mobiliteit

De bestuurscommissies van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hebben twee belangrijke toekomstplannen goedgekeurd. Het gaat om plannen voor de economie en het verkeer in de regio. Op 12 september beslist het algemeen bestuur definitief over deze plannen. Na die beslissing kunnen gemeenteraden hun mening geven over de plannen. Begin 2026 worden... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Honderden ouderen blijven dagelijks onnodig lang in ziekenhuis

Zorg

Circa een op de vier ouderen die medisch klaar zijn om het ziekenhuis te verlaten, moet noodgedwongen langer blijven omdat de nazorg nog niet geregeld is. Dit schrijft Trouw op basis van een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie (NVKG).Per dag moeten honderden ouderen in het ziekenhuisbed blijven wachten tot thuiszorg kan komen of... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Ouderenzorgakkoord ondertekend: zorg beschikbaar nu en in de toekomst

Zorg

Zestien organisaties die betrokken zijn bij de ondersteuning en zorg van ouderen hebben het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) bekrachtigd. Hiermee betuigen zij officieel hun steun voor de afspraken die zijn gemaakt om hulp voor ouderen beschikbaar te houden, nu en in de toekomst. Door de vergrijzing verdubbelt de zorgvraag, maar het aantal... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.