Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek wijst uit: fiets gevaarlijkste vervoermiddel  

Mobiliteit
26/05/2025, 08:57

Hoewel het aantal verkeersslachtoffers voor het tweede jaar op rij daalt, blijven verkeersongevallen een dagelijkse realiteit op de Nederlandse wegen. Jaarlijks vinden er duizenden incidenten plaats, vaak met ingrijpende gevolgen. Uit onderzoek blijkt dat in Zuid-Holland de afgelopen jaren de meeste ongelukken gebeuren. Twee keer zoveel als in Noord-Holland, de nummer twee.

 

Hoewel het aantal verkeersongevallen met de fiets in 2024 afnam, blijft de fiets het gevaarlijkste vervoermiddel. In 2023 vielen er 270 dodelijke slachtoffers, en in 2024 waren dit er 246.

 

Ook voetgangers en automobilisten lopen risico. In 2023 kwamen er 194 mensen om bij een verkeersongeluk met een auto en dit steeg in 2024 naar 220 doden. Als voetganger loop je ook gevaar, want in 2024 kwamen bijna zestig voetgangers om bij een ongeluk.

 

Zie hieronder de top 5 van gevaarlijke vervoermiddelen:
1.    Fiets
2.    Personenauto
3.    Lopend
4.    Gemotoriseerd invalidenvoertuig
5.    Motor/scooter
 

Niet alleen het vervoermiddel heeft invloed op het risico van wel of geen ongeluk, ook je leeftijd telt mee. Vooral ouderen zijn kwetsbaar in het verkeer en dan met name 70-plussers. Het hoogste aantal dodelijke verkeersslachtoffers werd geregistreerd in de groep van 80 jaar en ouder, dit waren in 2024 dodelijke 150 slachtoffers. De leeftijdsgroep tussen de 70 en 80 jaar telde daarbij nog eens 115 dodelijke slachtoffers. Samen is deze groep bij 40% van de dodelijke ongelukken betrokken.

 

Ook jongvolwassenen zijn steeds vaker betrokken bij dodelijke verkeersongevallen. 13% van de dodelijke verkeersongevallen waren slachtoffers tussen de 20 en 30 jaar.

 

Uit cijfers van de afgelopen vijf jaar blijkt dat vrijdag de risicovolste dag is voor verkeersongevallen. Vooral in de avonduren vinden op deze dag de meeste incidenten plaats. De vrijdag wordt gevolgd door drukke donderdagen en dinsdagen. In de weekenden is het aanzienlijk rustiger, met relatief weinig ongevallen.

 

Qua dagdeel blijft vooral de avondspits riskant, in de ochtenden is het een stuk rustiger. De nacht blijft het minst druk, al nemen de risico’s wel toe in de weekendnachten. Hier is een verdubbeling van ongelukken te zien ten opzichte van de andere nachten.

druk verkeer in de stad
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.