Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek wijst uit: fiets gevaarlijkste vervoermiddel  

Mobiliteit
26/05/2025, 08:57

Hoewel het aantal verkeersslachtoffers voor het tweede jaar op rij daalt, blijven verkeersongevallen een dagelijkse realiteit op de Nederlandse wegen. Jaarlijks vinden er duizenden incidenten plaats, vaak met ingrijpende gevolgen. Uit onderzoek blijkt dat in Zuid-Holland de afgelopen jaren de meeste ongelukken gebeuren. Twee keer zoveel als in Noord-Holland, de nummer twee.

 

Hoewel het aantal verkeersongevallen met de fiets in 2024 afnam, blijft de fiets het gevaarlijkste vervoermiddel. In 2023 vielen er 270 dodelijke slachtoffers, en in 2024 waren dit er 246.

 

Ook voetgangers en automobilisten lopen risico. In 2023 kwamen er 194 mensen om bij een verkeersongeluk met een auto en dit steeg in 2024 naar 220 doden. Als voetganger loop je ook gevaar, want in 2024 kwamen bijna zestig voetgangers om bij een ongeluk.

 

Zie hieronder de top 5 van gevaarlijke vervoermiddelen:
1.    Fiets
2.    Personenauto
3.    Lopend
4.    Gemotoriseerd invalidenvoertuig
5.    Motor/scooter
 

Niet alleen het vervoermiddel heeft invloed op het risico van wel of geen ongeluk, ook je leeftijd telt mee. Vooral ouderen zijn kwetsbaar in het verkeer en dan met name 70-plussers. Het hoogste aantal dodelijke verkeersslachtoffers werd geregistreerd in de groep van 80 jaar en ouder, dit waren in 2024 dodelijke 150 slachtoffers. De leeftijdsgroep tussen de 70 en 80 jaar telde daarbij nog eens 115 dodelijke slachtoffers. Samen is deze groep bij 40% van de dodelijke ongelukken betrokken.

 

Ook jongvolwassenen zijn steeds vaker betrokken bij dodelijke verkeersongevallen. 13% van de dodelijke verkeersongevallen waren slachtoffers tussen de 20 en 30 jaar.

 

Uit cijfers van de afgelopen vijf jaar blijkt dat vrijdag de risicovolste dag is voor verkeersongevallen. Vooral in de avonduren vinden op deze dag de meeste incidenten plaats. De vrijdag wordt gevolgd door drukke donderdagen en dinsdagen. In de weekenden is het aanzienlijk rustiger, met relatief weinig ongevallen.

 

Qua dagdeel blijft vooral de avondspits riskant, in de ochtenden is het een stuk rustiger. De nacht blijft het minst druk, al nemen de risico’s wel toe in de weekendnachten. Hier is een verdubbeling van ongelukken te zien ten opzichte van de andere nachten.

druk verkeer in de stad
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Raadslid Denk ontfermt zich over kwetsbare vrouwen

Rotterdam

Naoufal Akhatab van Denk – het jongste raadslid van Rotterdam – doet mee aan de ontferming van vrouwen in extreme kwetsbaarheid en wil van zorgwethouder Buijt weten hoe voorkomen kan worden dat zij als daklozen in de mensenhandel terecht komen.‘’Deze vrouwen kampen niet alleen met dakloosheid, maar vaak ook  in combinatie met verslaving,... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam groeit. Nu leefbaar houden in beperkte ruimte

Rotterdam

Rotterdam groeit. Steeds meer mensen willen hier wonen, werken en leven. Dat is goed voor de stad. Maar het betekent ook dat er slimme en soms lastige keuzes nodig zijn. Want de ruimte is schaars. De gemeente Rotterdam wil voldoende woningen bouwen, meer groen toevoegen, het verkeer laten doorstromen en zorgen dat er plek blijft om elkaar te ontmoeten. Met... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam geeft subsidie voor betere digitalisering

Rotterdam

Werk, onderwijs, zorg en sociale contacten vinden steeds vaker online plaats. Voor veel mensen biedt dat kansen, maar niet iedereen beschikt over voldoende digitale vaardigheden om mee te kunnen komen. Met het programma Digitale Inclusie wil de gemeente Rotterdam de digitale kloof dichten. Zo vergroten we de zelfredzaamheid en weerbaarheid van Rotterdammers... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.