Oorlogsbronnen.nl is het startpunt voor iedereen die meer wil weten over de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Om te blijven voldoen aan de wensen en verwachtingen van bezoekers (gemiddeld 63.000 per maand) is de website de afgelopen maanden flink aangepakt.
Oorlogsbronnen.nl startte in 2013 als B2B netwerk en dataplatform en richt zich sinds 2016 op het brede publiek, vanuit het concept ‘De oorlog dichtbij’. De website bevat informatie over zo'n 750.000 personen, aangevuld met inhoudelijke artikelen en thema-pagina's die context bieden.
De opzet van Oorlogsbronnen.nl, waarbij ruim 1,6 miljoen bronnen van de circa 155 aangesloten archieven en collecties op basis van Linked (Open) Data samengebracht worden rondom gebeurtenissen, plaatsen, personen en thema's, is nog steeds uniek. Toch was de website aan vernieuwing toe.
Jesse de Vos (coördinator Oorlogsbronnen.nl): “We doen regelmatig onderzoek onder onze gebruikers om aan te blijven sluiten bij hun wensen om de bronnen en verhalen van de Tweede Wereldoorlog dichtbij te brengen. Ook hebben we dit jaar een uitgebreid doelgroeponderzoek uit laten voeren. Op basis hiervan hebben we de website flink aangepakt.”
De homepage was voorheen een vrij statische pagina waarop niet veel veranderde en wat maar beperkt inzichtelijk maakte welke enorme rijkheid aan bronnen er op de site te vinden is. De inhoud van de homepage is nu door de redactie aan te passen, aansluitend bij een bepaald thema, actuele gebeurtenis of nieuwe collecties of artikelen die online komen. Het vormt nu een prachtige etalage die recht doet aan de inhoud van de site.
Daarnaast zijn de artikelen opgefrist met een uitgebreider kleurenpalet, een duidelijker structuur en subtiel bewegende onderdelen die het geheel beter laten aansluiten bij de verwachtingen van een hedendaagse internetgebruiker.