Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouderen de dupe van tijdgebrek verzorgers: zeventig procent van de professionals heeft geen tijd voor persoonlijke aandacht

Zorg
17/12/2024, 14:37

Ouderen in verzorgings- en verpleeghuizen krijgen nauwelijks persoonlijke aandacht door tijdgebrek bij zorgprofessionals. Uit recent onderzoek van Service Management-softwareleverancier TOPdesk onder ruim 500 zorgprofessionals en meer dan 1.000 bezoekers blijkt dat 70 procent van de zorgprofessionals aangeeft geen tijd te hebben voor een-op-een momenten met bewoners, ondanks dat deze zorg essentieel is voor hun kwaliteit van leven.

 

Het onderzoek laat zien dat juist kleine wensen die bijdragen aan een huiselijk gevoel voor ouderen, zoals het ophangen van een schilderij, vaak op de laagste prioriteit worden gezet. Zo vindt 39 procent van de bezoekers dat dergelijke wensen nauwelijks aandacht krijgen. Dit komt vooral door de hoge werkdruk en krapte op de arbeidsmarkt, die het leveren van zogenaamde warme zorg bemoeilijken.

 

Warme zorg, waarbij de focus ligt op het verbeteren van de kwaliteit van leven in plaats van herstel, staat zwaar onder druk. Hoewel 89 procent van de zorgprofessionals de wens uitspreekt om meer persoonlijke aandacht te geven, blijft het bieden van emotionele steun (39%), ontspannende activiteiten (33%) en een-op-een gesprekken (41%) vaak liggen door tijdgebrek. Dit legt steeds meer verantwoordelijkheid bij mantelzorgers, die door de groeiende zorgvraag al overbelast zijn.

 

Ook de naasten van bewoners merken de gevolgen van het tekort aan personeel. 64 procent van de bezoekers geeft aan dat er onvoldoende zorgprofessionals zijn om goede en warme zorg te leveren. Daarnaast ervaart 35 procent dat klachten en verzoeken niet snel genoeg worden opgepakt door de zorginstelling.

 

Volgens Rinske Jansen, Consultant Healthcare bij TOPdesk, is het tijd om de processen binnen de ouderenzorg kritisch te bekijken. “Veel tijd gaat verloren aan randzaken die efficiënter kunnen worden ingericht. Door de focus te leggen op processen die écht bijdragen aan persoonlijke, warme zorg, krijgen zorgprofessionals meer ruimte om zich te richten op wat telt: het welzijn van ouderen en het creëren van een thuisgevoel.”

man in ziekenhuisbed
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Koepel Gepensioneerden waarschuwt voor ondermijning koopkracht senioren

Werk & Inkomen

De Koepel Gepensioneerden maakt zich zorgen over de koopkracht van ouderen. De organisatie wijst erop dat senioren al jarenlang onderaan de koopkrachtlijstjes bungelen. Toch verschijnen er steeds vaker berichten die de financiële positie van gepensioneerden in een rooskleuriger licht stellen.De Koepel zet zich in voor verschillende doelen. Het gaat om het... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Jury Kunstconcours 2025 kiest werk Lou de Wit als winnaar

Rotterdam

Op maandag 6 oktober 2025 heeft de vakjury alle 40 kunstwerken voor het Kunstconcours 2025 bekeken en beoordeeld. De jury bestond uit Han Goan Lim, visueel kunstenaar te Rotterdam en jurylid voor kunstmanifestaties, Henk ten Hoopen, voorzitter Stichting Beeldende Kunst Zuidplas, en Raoul Locht, directeur van Kunst Collega's BV en voorzitter van Stichting... Lees meer

12 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdammers iets negatiever over betaald voetbal dan vorig jaar

Rotterdam

De gemeente Rotterdam heeft in opnieuw onderzoek gedaan naar de houding van inwoners tegenover betaald voetbal. Uit de Omnibusenquête blijkt dat Rotterdammers iets kritischer zijn geworden over voetbal in hun stad vergeleken met vorig jaar, maar dat een meerderheid nog altijd positief is. De enquête, die de naam 'Rotterdammers en hun stad' draagt, werd... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.