Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouderen de dupe van tijdgebrek verzorgers: zeventig procent van de professionals heeft geen tijd voor persoonlijke aandacht

Zorg
17/12/2024, 14:37

Ouderen in verzorgings- en verpleeghuizen krijgen nauwelijks persoonlijke aandacht door tijdgebrek bij zorgprofessionals. Uit recent onderzoek van Service Management-softwareleverancier TOPdesk onder ruim 500 zorgprofessionals en meer dan 1.000 bezoekers blijkt dat 70 procent van de zorgprofessionals aangeeft geen tijd te hebben voor een-op-een momenten met bewoners, ondanks dat deze zorg essentieel is voor hun kwaliteit van leven.

 

Het onderzoek laat zien dat juist kleine wensen die bijdragen aan een huiselijk gevoel voor ouderen, zoals het ophangen van een schilderij, vaak op de laagste prioriteit worden gezet. Zo vindt 39 procent van de bezoekers dat dergelijke wensen nauwelijks aandacht krijgen. Dit komt vooral door de hoge werkdruk en krapte op de arbeidsmarkt, die het leveren van zogenaamde warme zorg bemoeilijken.

 

Warme zorg, waarbij de focus ligt op het verbeteren van de kwaliteit van leven in plaats van herstel, staat zwaar onder druk. Hoewel 89 procent van de zorgprofessionals de wens uitspreekt om meer persoonlijke aandacht te geven, blijft het bieden van emotionele steun (39%), ontspannende activiteiten (33%) en een-op-een gesprekken (41%) vaak liggen door tijdgebrek. Dit legt steeds meer verantwoordelijkheid bij mantelzorgers, die door de groeiende zorgvraag al overbelast zijn.

 

Ook de naasten van bewoners merken de gevolgen van het tekort aan personeel. 64 procent van de bezoekers geeft aan dat er onvoldoende zorgprofessionals zijn om goede en warme zorg te leveren. Daarnaast ervaart 35 procent dat klachten en verzoeken niet snel genoeg worden opgepakt door de zorginstelling.

 

Volgens Rinske Jansen, Consultant Healthcare bij TOPdesk, is het tijd om de processen binnen de ouderenzorg kritisch te bekijken. “Veel tijd gaat verloren aan randzaken die efficiënter kunnen worden ingericht. Door de focus te leggen op processen die écht bijdragen aan persoonlijke, warme zorg, krijgen zorgprofessionals meer ruimte om zich te richten op wat telt: het welzijn van ouderen en het creëren van een thuisgevoel.”

man in ziekenhuisbed
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Metropoolregio Rotterdam Den Haag zet in op economie en mobiliteit

Mobiliteit

De bestuurscommissies van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hebben twee belangrijke toekomstplannen goedgekeurd. Het gaat om plannen voor de economie en het verkeer in de regio. Op 12 september beslist het algemeen bestuur definitief over deze plannen. Na die beslissing kunnen gemeenteraden hun mening geven over de plannen. Begin 2026 worden... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Honderden ouderen blijven dagelijks onnodig lang in ziekenhuis

Zorg

Circa een op de vier ouderen die medisch klaar zijn om het ziekenhuis te verlaten, moet noodgedwongen langer blijven omdat de nazorg nog niet geregeld is. Dit schrijft Trouw op basis van een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie (NVKG).Per dag moeten honderden ouderen in het ziekenhuisbed blijven wachten tot thuiszorg kan komen of... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Ouderenzorgakkoord ondertekend: zorg beschikbaar nu en in de toekomst

Zorg

Zestien organisaties die betrokken zijn bij de ondersteuning en zorg van ouderen hebben het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) bekrachtigd. Hiermee betuigen zij officieel hun steun voor de afspraken die zijn gemaakt om hulp voor ouderen beschikbaar te houden, nu en in de toekomst. Door de vergrijzing verdubbelt de zorgvraag, maar het aantal... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.