Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouderen de dupe van tijdgebrek verzorgers: zeventig procent van de professionals heeft geen tijd voor persoonlijke aandacht

Zorg
17/12/2024, 14:37

Ouderen in verzorgings- en verpleeghuizen krijgen nauwelijks persoonlijke aandacht door tijdgebrek bij zorgprofessionals. Uit recent onderzoek van Service Management-softwareleverancier TOPdesk onder ruim 500 zorgprofessionals en meer dan 1.000 bezoekers blijkt dat 70 procent van de zorgprofessionals aangeeft geen tijd te hebben voor een-op-een momenten met bewoners, ondanks dat deze zorg essentieel is voor hun kwaliteit van leven.

 

Het onderzoek laat zien dat juist kleine wensen die bijdragen aan een huiselijk gevoel voor ouderen, zoals het ophangen van een schilderij, vaak op de laagste prioriteit worden gezet. Zo vindt 39 procent van de bezoekers dat dergelijke wensen nauwelijks aandacht krijgen. Dit komt vooral door de hoge werkdruk en krapte op de arbeidsmarkt, die het leveren van zogenaamde warme zorg bemoeilijken.

 

Warme zorg, waarbij de focus ligt op het verbeteren van de kwaliteit van leven in plaats van herstel, staat zwaar onder druk. Hoewel 89 procent van de zorgprofessionals de wens uitspreekt om meer persoonlijke aandacht te geven, blijft het bieden van emotionele steun (39%), ontspannende activiteiten (33%) en een-op-een gesprekken (41%) vaak liggen door tijdgebrek. Dit legt steeds meer verantwoordelijkheid bij mantelzorgers, die door de groeiende zorgvraag al overbelast zijn.

 

Ook de naasten van bewoners merken de gevolgen van het tekort aan personeel. 64 procent van de bezoekers geeft aan dat er onvoldoende zorgprofessionals zijn om goede en warme zorg te leveren. Daarnaast ervaart 35 procent dat klachten en verzoeken niet snel genoeg worden opgepakt door de zorginstelling.

 

Volgens Rinske Jansen, Consultant Healthcare bij TOPdesk, is het tijd om de processen binnen de ouderenzorg kritisch te bekijken. “Veel tijd gaat verloren aan randzaken die efficiënter kunnen worden ingericht. Door de focus te leggen op processen die écht bijdragen aan persoonlijke, warme zorg, krijgen zorgprofessionals meer ruimte om zich te richten op wat telt: het welzijn van ouderen en het creëren van een thuisgevoel.”

man in ziekenhuisbed
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Burgerpanel Rotterdam wil VeiligSamen app in wijken   

Rotterdam

Het Burgerpanel Rotterdam heeft wethouder Lansink-Bastemeijer geadviseerd positief te reageren op haar voorstel om in Rotterdam zo snel mogelijk een VeiligSamen app in gebruik te nemen. De baas van de boa’s in Rotterdam heeft maximaal acht weken de tijd gekregen om op het voorstel te reageren. De VeiligSamen app moet worden gebruik in samenhang met die... Lees meer

6 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

D66: biedt sekswerkers hulp bij bestaanszekerheid 

Rotterdam

Rotterdamse sekswerkers hebben te maken met stigmatisering, psychische en fysieke belasting, onveilige werksituaties en beperkte toegang tot passende ondersteuning. Daarnaast blijkt dat begeleidingstrajecten vaak onvoldoende aansluiten op de behoeften van sekswerkers en regelmatig te vroeg worden beëindigd, terwijl langdurige en integrale begeleiding... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Sonja Hulstkamp wint publieksprijs met ‘Merel van de Muzen’

Rotterdam

In het wijkcentrum Romeynshof is het werk van lokale kunstenaars de afgelopen weken massaal bekeken door bezoekers van de expositie “Muziek”, georganiseerd door Kunstkring Prins Alexander. Tijdens het bijbehorende kunstconcours brachten meer dan 250 mensen hun stem uit, wat uiteindelijk leidde tot de uitverkiezing van Sonja Hulstkamp als winnaar van de... Lees meer

6 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.