Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouderen doen steeds meer online aankopen, sterke groei bij 65- tot 75-jarigen

Werk & Inkomen
01/12/2024, 09:00

Het aantal ouderen dat online winkelt, neemt sterk toe, zo blijkt uit gegevens van het CBS. In de eerste helft van 2024 deed 81 procent van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder online aankopen, een record in de afgelopen tien jaar. Opvallend is de sterke stijging onder 65- tot 75-jarigen: in 2023 kocht 64 procent van hen online, dit jaar is dat opgelopen naar 73 procent. Onder 75-plussers bleef het percentage stabiel op 41 procent.

 

De groei bij ouderen weerspiegelt een bredere trend in Nederland. Hoewel online winkelen tijdens de coronapandemie al sterk toenam, zette deze groei de afgelopen twee jaar door. Het meest populaire product dat online wordt gekocht, blijft kleding en schoenen. Maar ook verzorgingsproducten, maaltijden en elektronische apparaten worden veel besteld. Daarnaast is het gebruik van digitale diensten, zoals streamingabonnementen en online boekingen, toegenomen.

 

Vooral het gemak speelt een grote rol bij het groeiende aantal ouderen dat online winkelt. Het bestellen van vervoerbewijzen, zoals treinkaartjes en vliegtickets, laat bijvoorbeeld een opvallende toename zien: 35 procent van de 16-plussers deed dit online in 2024, tegen 26 procent in 2023. Ook het boeken van vakantieaccommodaties is populair, met een verdubbeling van 7 naar 17 procent bij het huren van particuliere accommodaties via platforms zoals Airbnb.

 

De groei onder ouderen is niet alleen toe te schrijven aan het aanbod, maar ook aan een toenemende digitale vaardigheid. Meer ouderen omarmen het gemak van online winkelen, geholpen door gebruiksvriendelijke platforms en een bredere acceptatie van technologie in hun dagelijks leven. Echter, leeftijdsgenoten die minder digitaal vaardig zijn, lopen het risico achter te blijven, waardoor de toegang tot essentiële producten en diensten kan worden bemoeilijkt.

 

De populariteit van online aankopen blijft het grootst onder 25- tot 45-jarigen, van wie 94 procent in 2024 online winkelde. Toch wijst de groei bij ouderen erop dat deze groep een inhaalslag maakt, wat mogelijkheden biedt voor bedrijven om hun aanbod en marketing beter af te stemmen op de behoeften van deze doelgroep. Het gebruik van digitale technologie in de oudere leeftijdsgroepen lijkt daarmee steeds meer ingebed te raken in het dagelijkse leven.

online shopping ouderen.
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Metropoolregio Rotterdam Den Haag zet in op economie en mobiliteit

Mobiliteit

De bestuurscommissies van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hebben twee belangrijke toekomstplannen goedgekeurd. Het gaat om plannen voor de economie en het verkeer in de regio. Op 12 september beslist het algemeen bestuur definitief over deze plannen. Na die beslissing kunnen gemeenteraden hun mening geven over de plannen. Begin 2026 worden... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Honderden ouderen blijven dagelijks onnodig lang in ziekenhuis

Zorg

Circa een op de vier ouderen die medisch klaar zijn om het ziekenhuis te verlaten, moet noodgedwongen langer blijven omdat de nazorg nog niet geregeld is. Dit schrijft Trouw op basis van een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie (NVKG).Per dag moeten honderden ouderen in het ziekenhuisbed blijven wachten tot thuiszorg kan komen of... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Ouderenzorgakkoord ondertekend: zorg beschikbaar nu en in de toekomst

Zorg

Zestien organisaties die betrokken zijn bij de ondersteuning en zorg van ouderen hebben het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) bekrachtigd. Hiermee betuigen zij officieel hun steun voor de afspraken die zijn gemaakt om hulp voor ouderen beschikbaar te houden, nu en in de toekomst. Door de vergrijzing verdubbelt de zorgvraag, maar het aantal... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.