Het aantal instappers in het openbaar vervoer in de metropoolregio Rotterdam Den Haag is in 2024 met bijna 5,9 procent gestegen ten opzichte van 2023. De groei is daarmee aanzienlijk minder dan het jaar ervoor, toen het aantal reizigers met ruim 15 procent toenam. Landelijk stagneert de groei van het OV-gebruik sinds oktober 2024.
De Rotterdamse metro registreerde in 2024 100,7 miljoen instappers, tegen 96,1 miljoen in 2023. De Rotterdamse tram telde 37,3 miljoen instappers, een stijging van 34,9 miljoen het jaar daarvoor. Het aantal reizigerskilometers steeg met 10,7 procent, waaruit blijkt dat de gemiddelde OV-reis langer is geworden. De Rotterdamse metro realiseerde 689,2 miljoen reizigerskilometers, de tram 109,1 miljoen.
Bij de busconcessie Rotterdam en omstreken daalde het aantal instappers naar 24,1 miljoen, tegen 24,6 miljoen in 2023. Het rituitvalpercentage bij deze concessie steeg naar 3,6 procent, wat volgens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) het gevolg is van een nauwkeurigere meetmethode. De operationele prestaties zijn volgens de MRDH gelijk gebleven.
Alle concessies kampten in 2024 met krapte op de arbeidsmarkt. De MRDH stond het afschalen van enkele dienstregelingen toe om ongeplande uitval te voorkomen. De personeelstekorten waren weliswaar minder groot dan in 2023, maar zijn nog niet opgelost.
De OV-reizigers in de metropoolregio waarderen het openbaar vervoer met een 7,8, gelijk aan het landelijk gemiddelde. Het veiligheidsgevoel daalde met 0,2 punt tot een 8,0. Het aantal A- en B-incidenten nam toe. De kans voor een reiziger om met een dergelijk incident te maken te krijgen bedroeg 0,0033 procent. De Rotterdamse metro registreerde 146 A-incidenten en 4.110 B-incidenten, de Rotterdamse tram respectievelijk 89 en 380.
Het percentage zwartrijders op de Rotterdamse tram steeg naar 2,72 procent, tegen 1,34 procent in 2023. Dit is volgens de MRDH het gevolg van een meer risicogestuurde inzet van BOA's op tramlijnen met relatief hoge zwartrijdersaantallen. Bij de Rotterdamse metro daalde het percentage naar 0,92 procent.
De MRDH verstrekte in 2024 een subsidie van 221 miljoen euro voor de railconcessie Rotterdam, aanzienlijk meer dan de 163,3 miljoen euro in 2023. Voor de busconcessie Rotterdam en omstreken bedroeg de subsidie 43,2 miljoen euro, tegen 36,5 miljoen euro in 2023.