Lichamelijke pijn of ongemak is een wijdverspreid probleem onder Nederlandse serviceprofessionals, bijvoorbeeld horecapersoneel, zorgmedewerkers, kappers, conducteurs en leraren, die dagelijks direct contact met anderen hebben. 73% van hen heeft het afgelopen jaar lichamelijke pijn of ongemak ervaren, en 42% heeft op dit moment nog klachten. Dit blijkt uit recent onderzoek1 van onderzoeksbureau Ruigrok, uitgevoerd in opdracht van Voltaren*. Ondanks deze klachten blijven serviceprofessionals vriendelijk en professioneel: 92% vindt het belangrijk om vanuit hun functie vriendelijk over te komen, en voor 80% is glimlachen zelfs een functie-eis, ook als ze zich niet goed voelen. Maar liefst 69% geeft aan soms een glimlach te moeten forceren vanwege de verwachtingen om vriendelijk te blijven, wat vaak ten koste gaat van hun welzijn.
Serviceprofessionals werken vaak lange dagen in belastende houdingen of met fysieke inspanning, zoals tillen of langdurig staan. Dit eist zijn tol: een kwart van hen ervaart pijn die duidelijk werkgerelateerd is. Ook breder gezien is de fysieke belasting merkbaar: 81% heeft last van spierpijn en 67% van gewrichtspijn. De klachten komen vooral voor in de onderrug, schouders en nek. Een van de respondenten beschreef een situatie waarin hij ondanks hevige rugpijn toch vriendelijk moest blijven: “Dat was tijdens een werkdag als bedieningsmedewerker in een druk restaurant, toen ik nog in de horeca werkte. De rugpijn ontstond door te weinig rust, een slechte houding en het tillen van zware dienbladen tijdens eerdere diensten. Toen ik die ochtend opstond, wist ik al dat het een zware dag zou worden.”
Uit eerder onderzoek blijkt dat 1 op de 3 mensen pijn achter een glimlach verbergt, om anderen te indruk te geven dat het wel meevalt en hun omgeving niet tot last te zijn². Voor serviceprofessionals loopt dit op naar 7 op de 10 en is vriendelijkheid zelfs een strikte vereiste, aangezien ze het gevoel hebben een glimlach te moeten forceren. 80% beschouwt glimlachen als een essentieel en vanzelfsprekend onderdeel van hun werk, ook wanneer ze zich lichamelijk niet goed voelen.
Lichamelijke pijn heeft bovendien een duidelijke impact op het werkplezier en kwaliteit van leven. Bijna de helft van de serviceprofessionals die pijn hebben (gehad), geeft aan minder plezier te hebben in het werk. Ook heeft 48% wel eens een werkdag afgezegd of onderbroken vanwege lichamelijke pijn of ongemak. Daarnaast ervaart 55% ook belemmeringen in het dagelijks leven, zoals bij sporten en bewegen, algemene dagelijkse activiteiten en slapen of ontspannen.