Overslaan en naar de inhoud gaan

Primeur met onbemand varen op Maasvlakte 2 

Rotterdam
09/10/2025, 13:02

De Prinses Margriethaven op Maasvlakte 2 in Rotterdam was afgelopen week het decor voor een proef met een onbemand hydrografisch meetvaartuig. Het was een primeur: voor het eerst mocht een onbemand vaartuig de Nederlandse wateren bevaren buiten de grenzen van een afgesloten testomgeving.


Het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) vereist normaal gesproken dat een vaartuig altijd bemand is. Sinds een wijziging in het BPR in april 2025 is het onder voorwaarden mogelijk om hier een ontheffing op te krijgen. Voor de proef verleende Rijkshavenmeester René de Vries deze ontheffing.


Het is de eerste keer dat zo’n ontheffing op het BPR is afgegeven in Nederland. Daardoor kon het meetvaartuig, het V3000-type van Demcon unmanned systems, onder begeleiding van een traditioneel (bemand) meetvaartuig van Havenbedrijf Rotterdam autonoom varen in de Prinses Margriethaven.


Een meetvaartuig, of peilschip, verricht dieptemetingen in havens, rivieren, kanalen en sluizen. De inzet van een onbemand meetvaartuig biedt voor Havenbedrijf Rotterdam mogelijkheden om in de toekomst nog efficiënter te peilen, bijvoorbeeld bij dieptemetingen in grotere meetgebieden zoals Maasvlakte 2.


De proef vond plaats in het kader van de vlootvernieuwing van het Havenbedrijf Rotterdam. In de komende twaalf jaar bereiken de vaartuigen het einde van hun technische levensduur. Het Havenbedrijf grijpt deze mogelijkheid aan om de gehele vloot te vernieuwen, te verduurzamen en onderhoudsprocessen te vereenvoudigen.


Rijkshavenmeester René de Vries vertelt: “Bij de vlootvernieuwing oriënteren we ons op allerlei mogelijkheden die ons nog beter helpen om onze taken in de Rotterdamse haven te vervullen. Onbemande vaartuigen zouden een aanvulling kunnen zijn op onze huidige peilschepen. Autonoom varen kwam tot nu toe nog niet voor op de Nederlandse vaarwegen. Het is mooi dat we vanaf nu met een ontheffing op het BPR ruimte kunnen geven aan dit soort initiatieven.”


Willem Snoek, Asset Manager bij Havenbedrijf Rotterdam, vult aan: “Het integreren van onbemande meetvaartuigen in ons hydrografisch proces kan voordelen bieden in grote havengebieden – die vanwege de grootte veel tijd kosten om te meten. Dat hebben we onderzocht tijdens deze proef. Daarnaast keken we wat de impact zou zijn op de bemanning van reguliere meetvaartuigen en hoe we in de toekomst onbemande meetvaartuigen zouden kunnen inzetten.”

onbemand varen
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Ook in 2026 is er het VGZ Rotterdampakket

Rotterdam

De gemeente Rotterdam gaat in 2026 opnieuw met zorgverzekeraar VGZ in zee voor de gemeentepolis: het VGZ Rotterdampakket. Dit is een uitgebreide zorgverzekering voor Rotterdammers met hoge zorgkosten én een laag inkomen, zoals ouderen en chronisch zieken.In het nieuwe contract met VGZ zitten meer vergoedingen in het Rotterdampakket. Bijvoorbeeld voor meer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam geeft voorlichting over Bijzondere Bijstand

Rotterdam

Op donderdag 30 oktober organiseren de inkomensconsulenten van de gemeente Rotterdam, afdeling Bijzondere Bijstand, een voorlichtingsbijeenkomst over dat onderwerp. De bijeenkomst is bedoeld voor professionals, die in hun werk te maken hebben met bijzondere bijstand. De inkomensconsulenten vertellen:•    waarvoor mensen bijzondere... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Kunt u de dierenarts niet betalen?

Rotterdam

Kent u Rotterdammers met een huisdier die moeite hebben om de kosten van bijvoorbeeld de dierenarts te betalen? Lees hier voor welke ondersteuning zij mogelijk in aanmerking komen, zoals de dierenvoedselbank of het gratis laten chippen van hun kat.Soms kunnen de kosten voor huisdieren aardig oplopen. Als mensen al weinig geld hebben, kan dit een flinke... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.