Overslaan en naar de inhoud gaan

PVV, VVD en BBB scoren het hoogst bij onlinebezoek

Rotterdam
06/10/2025, 14:50

Waar peilingen de intentie van kiezers meten, laten online zoekopdrachten juist zien waar Nederlanders nieuwsgierig naar zijn. Een analyse van Seeders laat zien dat de PVV, VVD en BBB de meeste digitale aandacht krijgen. Opvallend: het CDA laat een enorme groei van bijna 1.000% zien in de afgelopen 3 maanden.

 

De maandelijkse zoekcijfers rond verkiezingsprogramma’s, verzameld in aanloop naar de verkiezingen van 2025, laten direct een duidelijke top drie zien. Dit zijn de partijen die de meeste online aandacht trekken als het gaat om hun plannen: PVV, VVD en BBB. Ze zorgen voor de meeste digitale aandacht, maar de kiezers zijn wel op een verschillende manier nieuwsgierig naar deze partijen.

 

Met 4.720 maandelijkse zoekopdrachten (+65% in drie maanden) staat de PVV stevig bovenaan. Vooral de link met Geert Wilders komt naar voren: zijn naam wordt maandelijks 73.000 keer gezocht. Ook termen als ‘Wilders verkiezingsprogramma’ laten zien dat voor veel kiezers de zoektocht naar de PVV begint bij de man achter de partij. Wilders' naam en reputatie zorgen voor een directe ingang naar de partij, iets wat geen andere partijleider op zo’n grote schaal weet te creëren.

 

Met 3.670 maandelijkse zoekopdrachten (+34%) staat de VVD op de tweede plaats. Opvallend is de sterke focus op één thema: de zoekterm ‘VVD verkiezingsprogramma pensioen’ (1.300 zoekopdrachten) scoort zelfs hoger dan veel algemene zoekopdrachten naar andere partijen, zoals NSC en Partij voor de Dieren.

 

Met 3.550 maandelijkse zoekopdrachten (+65%) staat BBB bijna op gelijke hoogte met de VVD. De zoekopdrachten zien er alleen heel anders uit. Vragen als ‘waar staat BBB voor’ (1.300) en allerlei varianten op ‘BBB links of rechts’ voeren de lijst aan. Waar mensen bij PVV en VVD vooral zoeken naar inhoud, draait het bij BBB vooral om (on)duidelijkheid. Nederlanders zijn nog bezig de partij een plek te geven in het politieke landschap.

 

Wie wint en verliest in de digitale strijd om aandacht?
De cijfers geven een beeld, maar de echte inzichten komen uit de verschuivingen: wie groeit en wie levert in?  Opvallend is vooral het CDA, die partij laat in drie maanden tijd een online groei van +959% zien. Vooral de term ‘CDA verkiezingsprogramma 2025’ springt eruit, waaruit blijkt dat kiezers geïnteresseerd zijn in de plannen van het CDA voor de komende verkiezingen.

 

Tegelijkertijd verliezen andere partijen terrein als het gaat om online aandacht. GroenLinks/PvdA (-10%), SP (-9%), D66 (-4%) en vooral FvD (-22%) zagen de zoekinteresse naar de partij dalen.

stembiljet
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.