De minister van VWS heeft since 2018 budget beschikbaar gesteld om de kosten voor verbruiksmaterialen van een AED te vergoeden na een inzet bij een reanimatie. Het gaat om materialen zoals elektroden en batterijen die na gebruik vervangen moeten worden.
In de praktijk blijkt deze regeling echter nog weinig bekend te zijn, vooral bij particulieren en kleinere organisaties. Degenen die wel op de hoogte zijn van de mogelijkheid, stuiten volgens Peter Houtzagers van Pulse4all op een omslachtig aanvraagproces waarbij veel formulieren moeten worden ingevuld. Bovendien kan alleen de eigenaar van de AED de vergoeding aanvragen.
Houtzagers stelt dat het aanvragen van een vergoeding zo eenvoudig mogelijk zou moeten zijn. Als de AED wordt beheerd door een professionele partij die ook eigenaar is, kan deze de aanvraag volledig verzorgen. In andere gevallen blijft de eigenaar zelf verantwoordelijk, maar kan de leverancier wel actief ondersteunen door het proces te begeleiden.
De expert pleit ervoor dat leveranciers hun klanten volledig ontzorgen in het proces. Hij wijst erop dat in een sector waarin elke seconde telt, geen administratieve drempel zou moeten bestaan. Voor een leverancier is het ondersteunen bij een aanvraag volgens hem een kleine moeite, maar voor de eigenaar kan het het verschil maken tussen wel of geen actie ondernemen bij een noodsituatie.
Houtzagers doet een oproep aan zowel de sector als de overheid. Leveranciers kunnen een belangrijke rol spelen door hun klanten actief te informeren en te helpen. Tegelijkertijd ligt er ook een taak bij de overheid om de regeling bekender te maken en te zorgen voor een eenvoudig, digitaal proces zonder onnodige vertragingen.