Het college heeft samen met het Havenbedrijf Rotterdam een vernieuwde Walstroomstrategie aan de gemeenteraad aangeboden. De ambitieuze strategie biedt een duidelijke routekaart voor de komende tien jaar en richt zich op het versneld opschalen van walstroomvoorzieningen in de haven.
Walstroomvoorzieningen zijn stroomaansluitingen aan de kade waardoor schepen hun motor kunnen uitzetten en ‘aan de stekker’ gaan, wat zorgt voor een vermindering in uitstoot en geluid. Rotterdam streeft ernaar dat walstroom in 2030 voor een groot deel van alle scheepvaart de norm is, met de ambitie van emissieloos aanmeren in 2050.
De vernieuwde strategie vormt de leidraad voor de komende tien jaar en introduceert per fase van ontwikkeling een gerichte aanpak om versnelling en opschaling van walstroom te realiseren. De focus ligt op:
• Uitbreiding en verbetering van walstroomvoorzieningen op kades voor openbaar gebruik.
• Voorbereiding op de internationale walstroomplicht (AFIR-verordening per 1 januari 2030).
• Het opschalen van de impact van walstroomprojecten in alle segmenten van de scheepvaart.
In 2020 lanceerden de gemeente en Havenbedrijf Rotterdam gezamenlijk de eerste walstroomstrategie voor de zeevaart, nog vóórdat Europese wetgeving het verplicht stelde. Sindsdien zijn belangrijke vooruitgangen geboekt. Inmiddels beschikt de haven over meer dan 100 walstroominstallaties met een totaal vermogen van meer dan 43 megawatt (MW). Ook is dit jaar de walstroominstallatie bij de cruiseterminal officieel in gebruik genomen – een belangrijke mijlpaal.
Het Havenbedrijf en de gemeente hebben de uitrol van walstroom de afgelopen jaren op meerdere manieren ondersteund. Het Havenbedrijf investeert in walstroom op haar openbare ligplaatsen en ondersteunt, stimuleert en faciliteert haar klanten met de aanleg van walstroom. Vanuit de gemeente zijn er onder andere subsidies beschikbaar gesteld voor haalbaarheidsstudies en verstrekte wethouder Simons recent investeringssubsidies aan bedrijven om de aanleg van walstroom te versnellen.
Een deel van de Rotterdamse haven heeft te maken met congestie op het stroomnet. Dat maakt de uitrol van walstroom op die locaties momenteel complex. In de komende jaren zoeken we naar oplossingen in de vorm van alternatieve contractvormen met de netbeheerder en verplaatsbare walstroominstallaties. Tegelijkertijd gaan de voorbereidingen door zodat de uitrol van walstroom, na het oplossen van congestie, snel op gang komt.
Op 12 en 13 november vindt de Shore Power Summit plaats in de Schiecentrale in Rotterdam. Marktleiders in vracht, havens en logistiek komen samen om strategieën uit te wisselen, inzichten te delen en nieuwe partnerschappen aan te gaan om de implementatie van walstroom te versnellen.