Rotterdam The Hague Airport heeft sinds 23 mei aanvullende maatregelen ingevoerd om geluidsoverschrijding in Schiedam te voorkomen. De luchthaven stopt met het uitgeven van nieuwe vliegslots en verbiedt groot lesverkeer.
De maatregelen zijn nodig omdat er door veel noord- en oostenwind de afgelopen maanden meer landingen over Schiedam plaatsvonden dan normaal. Hierdoor raakt het geluidshandhavingspunt aan de Schiedamse kant sneller vol dan verwacht in het huidige gebruiksjaar, dat loopt van 1 november 2024 tot 31 oktober 2025.
Sinds 30 april zette Rotterdam The Hague Airport al baansturing in. Deze maatregel houdt in dat de Luchtverkeersleiding Nederland en vliegtuiggebruikers wordt gevraagd om, wanneer veilig mogelijk, meer landingen uit te voeren op de oostkant van de landingsbaan (24) in plaats van de westkant (06). Landingen op de westkant zorgen voor meer geluidsbelasting boven Schiedam.
Baansturing alleen bleek onvoldoende effectief. In eerdere jaren 2019, 2020 en 2023 was deze maatregel wel succesvol om overschrijding van het handhavingspunt te voorkomen. In 2022 moest de luchthaven ook extra maatregelen nemen, waarbij eveneens groot lesverkeer werd verboden en de uitgifte van slots werd stopgezet.
De huidige maatregelen blijven naar verwachting van kracht tot het einde van het gebruiksjaar in oktober. Als het baangebruik weer normaliseert, kunnen de beperkingen eerder worden opgeheven. Dit hangt vooral af van de windrichting in de komende maanden.
Rotterdam The Hague Airport probeert met deze aanpak te voorkomen dat de toegestane geluidsnormen worden overschreden, wat zou kunnen leiden tot verdere beperkingen voor de luchthaven.