Overslaan en naar de inhoud gaan

Rotterdam kiest voor toekomstbestendige mobiliteit

Rotterdam
26/05/2025, 08:30

Het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam heeft het Verkeerscirculatieplan (VCP) definitief vastgesteld. Met dit plan worden de komende jaren 25 maatregelen uitgevoerd die zorgen voor een veiliger, gezonder en beter bereikbaar Rotterdam. Het VCP maakt ruimte voor voetgangers, fietsers en groen, verbetert de doorstroming van verkeer en vermindert de druk op woonwijken.


Rotterdam groeit en ontwikkelt zich in hoog tempo. Dat is een positieve ontwikkeling, maar stelt de stad ook voor nieuwe uitdagingen. Steeds meer mensen wonen, werken en bezoeken de stad. Dit vraagt om slimme keuzes in de inrichting van onze schaarse ruimte. Het VCP speelt hierin een belangrijke rol.


Wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer: “Met dit Verkeerscirculatieplan kiezen we voor een toekomstbestendige stad. Een stad waar mensen prettig kunnen wonen, werken en verblijven. Waar iedereen zich vlot en veilig kan verplaatsen – of je nu loopt, fietst, met het openbaar vervoer reist of de auto gebruikt.”


Uit onderzoek blijkt dat bijna een kwart van het verkeer in en rond het centrum doorgaand is – verkeer zonder bestemming in de stad. Dit zorgt voor overlast in woonstraten en op plekken die daar niet voor zijn ingericht. Het VCP leidt dit verkeer voortaan om via hoofdwegen en de Ring, zodat woonwijken rustiger en veiliger worden, en er ruimte ontstaat voor langzaam verkeer en vergroening.
Het plan is opgesteld op basis van uitgebreide participatie en onderzoek. Sinds de presentatie van het concept-VCP in mei 2024 is intensief gesproken met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen. Via bijeenkomsten, een online vragenlijst en een expositie in het Timmerhuis is waardevolle input verzameld. Daarnaast zijn effecten op onder meer verkeersdoorstroming, luchtkwaliteit, geluid en economie onderzocht. Op basis hiervan is het plan op meerdere punten aangepast.


De uitvoering van de maatregelen start binnenkort en wordt gefaseerd uitgerold in de komende jaren.

verkeer maastunnel
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.