Overslaan en naar de inhoud gaan

Rotterdamse haven introduceert geofence voor efficiënter varen

Rotterdam
29/10/2024, 14:30

De haven van Rotterdam zet een belangrijke stap in het verbeteren van de scheepvaartlogistiek met de introductie van een nieuw Geofence-systeem. Dit innovatieve systeem is onderdeel van de eerste fase van het 'Just-in-Time' (JIT) varen-project, dat gericht is op het verlagen van de CO2-uitstoot en het verbeteren van de efficiëntie in scheepvaartbewegingen rondom de haven.

 

Vanaf medio oktober ontvangen terminalplanners en scheepsagenten een notificatie zodra een schip een denkbeeldige grens, de zogenoemde geofence, passeert. Deze geofence bevindt zich op 240 nautische mijlen van de Maascenter-boei en markeert het moment waarop het schip de Portpassage Planning Area (PPA) betreedt. Door deze virtuele grens kunnen de havendiensten een nauwkeurige verwachting van de aankomsttijd vaststellen, een zogenaamde Actual Time of Arrival (ATA). Dit helpt bij het verbeteren van de planning en het verminderen van wachttijden, wat resulteert in een efficiënter logistiek proces.

 

Het 'Just-in-Time' varen biedt niet alleen voordelen voor de operationele efficiëntie, maar heeft ook positieve impact op het milieu. Een onderzoek uit 2022 toont aan dat containerschepen hun brandstofverbruik en CO2-uitstoot met gemiddeld 4,23% kunnen verminderen door in de laatste twaalf uur van hun reis Just-in-Time-methoden toe te passen. Dit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Global Industry Alliance to Support Low Carbon Shipping (Low Carbon GIA) en het GreenVoyage2050-project van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), laat zien dat precieze aankomsttijden bijdragen aan lagere brandstofkosten en een verminderde ecologische voetafdruk.

 

De implementatie van het Geofence-systeem is een gezamenlijke inspanning binnen de Rotterdamse haven. Verschillende partijen, waaronder terminaloperators, scheepsagenten en nautische dienstverleners, werken samen om de betrouwbaarheid van de binnenkomende informatie te verbeteren. Deze samenwerking vergroot de efficiëntie van de havenoperaties, vermindert vertragingen en draagt bij aan de duurzaamheidsdoelen van de haven.

 

Met de introductie van de geofence en het Just-in-Time varen zet de haven van Rotterdam een stap richting een schonere en efficiëntere toekomst voor de internationale scheepvaart.

geofence varen
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Metropoolregio Rotterdam Den Haag zet in op economie en mobiliteit

Mobiliteit

De bestuurscommissies van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hebben twee belangrijke toekomstplannen goedgekeurd. Het gaat om plannen voor de economie en het verkeer in de regio. Op 12 september beslist het algemeen bestuur definitief over deze plannen. Na die beslissing kunnen gemeenteraden hun mening geven over de plannen. Begin 2026 worden... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Honderden ouderen blijven dagelijks onnodig lang in ziekenhuis

Zorg

Circa een op de vier ouderen die medisch klaar zijn om het ziekenhuis te verlaten, moet noodgedwongen langer blijven omdat de nazorg nog niet geregeld is. Dit schrijft Trouw op basis van een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie (NVKG).Per dag moeten honderden ouderen in het ziekenhuisbed blijven wachten tot thuiszorg kan komen of... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Ouderenzorgakkoord ondertekend: zorg beschikbaar nu en in de toekomst

Zorg

Zestien organisaties die betrokken zijn bij de ondersteuning en zorg van ouderen hebben het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) bekrachtigd. Hiermee betuigen zij officieel hun steun voor de afspraken die zijn gemaakt om hulp voor ouderen beschikbaar te houden, nu en in de toekomst. Door de vergrijzing verdubbelt de zorgvraag, maar het aantal... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.