Overslaan en naar de inhoud gaan

Rotterdamse haven introduceert geofence voor efficiënter varen

Rotterdam
29/10/2024, 14:30

De haven van Rotterdam zet een belangrijke stap in het verbeteren van de scheepvaartlogistiek met de introductie van een nieuw Geofence-systeem. Dit innovatieve systeem is onderdeel van de eerste fase van het 'Just-in-Time' (JIT) varen-project, dat gericht is op het verlagen van de CO2-uitstoot en het verbeteren van de efficiëntie in scheepvaartbewegingen rondom de haven.

 

Vanaf medio oktober ontvangen terminalplanners en scheepsagenten een notificatie zodra een schip een denkbeeldige grens, de zogenoemde geofence, passeert. Deze geofence bevindt zich op 240 nautische mijlen van de Maascenter-boei en markeert het moment waarop het schip de Portpassage Planning Area (PPA) betreedt. Door deze virtuele grens kunnen de havendiensten een nauwkeurige verwachting van de aankomsttijd vaststellen, een zogenaamde Actual Time of Arrival (ATA). Dit helpt bij het verbeteren van de planning en het verminderen van wachttijden, wat resulteert in een efficiënter logistiek proces.

 

Het 'Just-in-Time' varen biedt niet alleen voordelen voor de operationele efficiëntie, maar heeft ook positieve impact op het milieu. Een onderzoek uit 2022 toont aan dat containerschepen hun brandstofverbruik en CO2-uitstoot met gemiddeld 4,23% kunnen verminderen door in de laatste twaalf uur van hun reis Just-in-Time-methoden toe te passen. Dit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Global Industry Alliance to Support Low Carbon Shipping (Low Carbon GIA) en het GreenVoyage2050-project van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), laat zien dat precieze aankomsttijden bijdragen aan lagere brandstofkosten en een verminderde ecologische voetafdruk.

 

De implementatie van het Geofence-systeem is een gezamenlijke inspanning binnen de Rotterdamse haven. Verschillende partijen, waaronder terminaloperators, scheepsagenten en nautische dienstverleners, werken samen om de betrouwbaarheid van de binnenkomende informatie te verbeteren. Deze samenwerking vergroot de efficiëntie van de havenoperaties, vermindert vertragingen en draagt bij aan de duurzaamheidsdoelen van de haven.

 

Met de introductie van de geofence en het Just-in-Time varen zet de haven van Rotterdam een stap richting een schonere en efficiëntere toekomst voor de internationale scheepvaart.

geofence varen
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Koepel Gepensioneerden waarschuwt voor ondermijning koopkracht senioren

Werk & Inkomen

De Koepel Gepensioneerden maakt zich zorgen over de koopkracht van ouderen. De organisatie wijst erop dat senioren al jarenlang onderaan de koopkrachtlijstjes bungelen. Toch verschijnen er steeds vaker berichten die de financiële positie van gepensioneerden in een rooskleuriger licht stellen.De Koepel zet zich in voor verschillende doelen. Het gaat om het... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Jury Kunstconcours 2025 kiest werk Lou de Wit als winnaar

Rotterdam

Op maandag 6 oktober 2025 heeft de vakjury alle 40 kunstwerken voor het Kunstconcours 2025 bekeken en beoordeeld. De jury bestond uit Han Goan Lim, visueel kunstenaar te Rotterdam en jurylid voor kunstmanifestaties, Henk ten Hoopen, voorzitter Stichting Beeldende Kunst Zuidplas, en Raoul Locht, directeur van Kunst Collega's BV en voorzitter van Stichting... Lees meer

12 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdammers iets negatiever over betaald voetbal dan vorig jaar

Rotterdam

De gemeente Rotterdam heeft in opnieuw onderzoek gedaan naar de houding van inwoners tegenover betaald voetbal. Uit de Omnibusenquête blijkt dat Rotterdammers iets kritischer zijn geworden over voetbal in hun stad vergeleken met vorig jaar, maar dat een meerderheid nog altijd positief is. De enquête, die de naam 'Rotterdammers en hun stad' draagt, werd... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.