Tijdens de Nationale Onderwijsweek (6 t/m 10 oktober) roept Plants & Flowers Foundation Holland kinderen door heel Nederland op om te helpen hun klas te vergroenen met planten. Deze week staat de kwaliteit van onderwijs centraal, maar daarbij wordt het belang van planten in de klas vergeten. Terwijl in een experiment onder 150 basisschoolleerlingen van 8 basisscholen in Nederland kinderen zelf aangeven dat zij zich door de aanwezigheid van planten beter kunnen concentreren, meer rust ervaren en zich prettiger voelen.
Met de Groene posteractie kunnen kinderen in Nederland zelf het verschil maken: door een kleurplaat in te kleuren en op het raam van hun klas te hangen, vragen zij ouders en buurtgenoten om een plant voor hun klas te doneren.
Klassen die meededen aan het project Jungleklas maakten kans op een volledig vergroend lokaal en een les over planten van de GreenBee Foundation, inclusief hoe ze hun eigen plant moeten verzorgen. Uit het experiment blijkt dat planten in de klas veel meer zijn dan decoratie: ze dragen bij aan het welzijn en de leerprestaties van kinderen.
Leerlingen gaven aan zich na de vergroening meer op hun gemak te voelen (van 7,1 naar 7,6), rustiger aan het werk te gaan (van 7,5 naar 8,0) en konden zich beter concentreren (van 6,4 naar 6,9). Toch ontbreken planten in veel klaslokalen nog steeds, terwijl ze een middel zijn om de kwaliteit van de leeromgeving te verbeteren.
Tijdens de Nationale Onderwijsweek staat de kwaliteit van onderwijs centraal, maar opvallend genoeg blijft de rol van planten hierin vaak buiten beeld. Planten dragen bij aan het welzijn en de concentratie van leerlingen, en verbeteren zo de leeromgeving. Zo blijkt ook uit een experiment onder 150 basisschoolleerlingen, waarbij de leerlingen zelf de meerwaarde van planten in de klas benoemen. Toch zijn veel klaslokalen nog kaal, waardoor veel kinderen de voordelen van een groene omgeving missen. Juist daarom roept Plants & Flowers Foundation kinderen op om samen met hun ouders en buurtgenoten in actie te komen.