Overslaan en naar de inhoud gaan

Stena Line maakt gebruik van windondersteunde voortstuwingstechnologie 

Mobiliteit
26/03/2025, 08:46

Stena Line krijgt op het geheel nieuwe methanol-hybride RoRo-schip Stena Connecta twee rotorzeilen. De investering draagt bij aan de ambitie van Stena Line om de CO2-uitstoot met 30% te verminderen tegen 2030.


De Jinling Weihai-scheepswerf in China bouwt het schip met een lengte van 147 meter dat wordt uitgerust met twee 28x4 meter Norsepower Rotor Sails. Naar verwachting leveren die tot 9% brandstofbesparing op. De levering van het schip staat gepland in het vierde kwartaal van 2025.


Stena Line heeft een lange geschiedenis van innovatie en was in 2015 de eerste ferrymaatschappij die een schip op methanol liet varen, met de ombouw van de Stena Germanica. De toevoeging van Norsepower Rotor Sails versterkt haar positie als koploper in de verduurzaming van de scheepvaart.

 

Stena Line is één van Europa's meest toonaangevende ferry maatschappijen met 40 schepen en 20 routes in Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied en 26.000 afvaarten per jaar. Rotterdammers kennen Stena Line van de afvaarten in Hoek van Holland. Het bedrijf is familiebezit, werd opgericht in 1962 en heeft het hoofdkantoor in Göteborg. Stena Line heeft 6.100 werknemers en een jaarlijkse omzet van 19 miljard SEK.

stenaline
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.