Overslaan en naar de inhoud gaan

Terrasje pakken? Nederlanders ergeren zich aan lang wachten op de rekening

Participatie
11/04/2025, 13:07

Nu de zon zich weer vaker laat zien, maken horecaondernemers zich op voor een druk terrasseizoen. Nederlanders kunnen niet wachten om buiten te genieten van een hapje en een drankje. Naast vriendelijke bediening en lekker eten en drinken, speelt ook een soepele betaalervaring een grote rol. Zo geeft 1 op de 5 vaker fooi als het pinapparaat suggesties doet. Dit blijkt uit onderzoek van myPOS Nederland, leverancier van betaaloplossingen voor het mkb.

 

Lang wachten op de rekening, geen pinmogelijkheid of gedoe bij het splitten van de rekening kan ergernissen opleveren. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders zich vooral storen aan:
•    Niet kunnen pinnen (54%)
•    Lang wachten op de rekening (48%)
•    Opgejaagd worden met het pinapparaat (35%)
•    Geen mogelijkheid om de rekening te splitten (24%)
•    Zelf naar de bar moeten om af te rekenen (14%)
 

De resultaten laten zien dat het juiste betaalmoment draait om balans. Te lang wachten is irritant, maar gasten opjagen met het pinapparaat is bijna net zo vervelend. Ondernemers kunnen hierop letten door ervoor te zorgen dat de rekening niet eerder komt dan de bestelling.

 

Zodra de bediening met een mobiel pinapparaat langskomt, is een contactloze betaling in een paar seconden gepiept. Maar letten mensen in die snelheid nog wel op het bedrag dat ze afrekenen? Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders hier over het algemeen scherp op zijn: 82 procent controleert (bijna) altijd het bedrag op het pinapparaat. Vooral ouderen zijn waakzaam: 51 procent checkt het bedrag altijd, tegenover slechts 21 procent van de jongeren.

 

Ook regionaal zijn er verschillen. Inwoners van de gemeente Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (47%) controleren vaker hun pinbedrag dan mensen in de noordelijke provincies (37%). Toch controleert 1 op de 10 Nederlanders (11%) zelden het bedrag op het pinapparaat en betaalt zonder te kijken.

 

Nederlanders verschillen sterk in hun fooigedrag.
•    De grootste groep (44%) geeft een fooi van 5 tot 10 procent.
•    Een derde (30%) geeft een fooi lager dan 5 procent.
•    Bijna een kwart (23%) geeft helemaal geen fooi.
•    Slechts 3 procent geeft een fooi hoger dan 10 procent.

terrasje
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.