Overslaan en naar de inhoud gaan

Toegankelijk en gratis OV krijgt behandeling in 2e Kamer

Participatie
09/01/2025, 08:43

De Tweede Kamer heeft besloten het burgerinitiatief 'Publiek, toegankelijk en gratis OV' in behandeling te nemen, na een positief advies van de commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven. Met meer dan 46 duizend handtekeningen heeft het initiatief ruimschoots de benodigde steun behaald. 

 

De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat zal in debat gaan over het voorstel voor een fundamentele hervorming van het Nederlandse openbaar vervoer. "Dit is een historische overwinning voor alle reizigers die het dure, ontoegankelijke en onbetrouwbare 'openbaar' vervoer zat zijn," zegt Kim van Eekelen, één van de indieners van het initiatief. "In een tijd van armoede en klimaatontwrichting kunnen we niet accepteren dat het OV voor steeds minder mensen toegankelijk en te betalen is. Wij bieden een serieus alternatief en zijn blij dat de Tweede Kamer zich daarover moet uitspreken."

 

De commissie oordeelt dat hoewel er regelmatig over losse onderdelen van het OV wordt gestemd in de Tweede Kamer, het voorstel voor “een fundamentele hervorming van het stelsel waarbij het openbaar vervoer weer in publieke handen wordt gebracht door middel van volledige nationalisering en geheel gratis wordt” nieuw is.

 

"Het is tijd om het OV weer te behandelen als wat het zou moeten zijn: een nutsvoorziening voor iedereen, net zoals onze fietspaden en brandweer" zegt Van Eekelen. "Ons burgerinitiatief biedt een kans om de negatieve spiraal van winstdenken, verschraling en ontoegankelijkheid te doorbreken. Samen zeggen wij: genoeg is genoeg, het OV moet weer van ons allemaal zijn."

 

Wat betekent deze ontvankelijkheid? De Tweede Kamer moet het voorstel nu in behandeling nemen. Het burgerinitiatief pleit voor drie fundamentele veranderingen: Publiek OV Nationalisering van al het OV, landelijk bekostigd en lokaal uitgevoerd via publiek-publieke partnerschappen. Hierdoor zijn OV-diensten op elkaar aangesloten en kan het OV in minder dichtbevolkte regio's weer floreren.

 

Het OV moet er zijn voor iedereen. Of je nu in een rolstoel zit, slechtziend bent of reist met een kinderwagen - zorgeloos reizen moet vanzelfsprekend zijn. Samen met ervaringsdeskundigen maken we alle stations, bussen en treinen écht toegankelijk.

 

Een stapsgewijze overgang naar gratis openbaar vervoer voor alle reizigers binnen 10 jaar, voorafgegaan door een gedegen onderzoek naar de benodigde investeringen in materieel, personeel en infrastructuur. Het burgerinitiatief wordt nu doorverwezen naar de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer voor verdere behandeling.

RET Tram (2
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.