“Rotterdam is geen stad van glitter of opsmuk, maar van lef en echtheid,” aldus wethouder Robert Simons (Haven, Economie, Horeca en Bestuur) bij de presentatie van de nieuwe toeristenvisie. “We bouwen aan een stad waarin toerisme geen doel op zich is, maar een middel om bij te dragen aan levendige wijken, sterke lokale ondernemers en trotse Rotterdammers.”
De stad verwelkomt steeds meer bezoekers uit binnen- en buitenland — en dat is geen toeval. Rotterdam spreekt tot de verbeelding met haar indrukwekkende skyline, rauwe rafelranden, creatieve wijken en unieke plekken zoals het surfpark midden in de stad of de metro die je vanuit het centrum rechtstreeks naar zee brengt.
De nieuwe visie onderstreept dat toerisme in Rotterdam mag groeien, maar wel op z’n Rotterdams: eigenzinnig, in balans, en met oog voor kwaliteit en spreiding. ‘’Dat betekent onder meer het stimuleren van bezoek buiten de gebaande paden en op momenten dat het rustiger is in de stad.’’
Toerisme is een gezamenlijke opgave, zegt Simons. ‘’De beleving van een bezoek begint lang voor iemand ‘voet aan wal’ zet. Van online inspiratie tot een warm welkom op locatie: elk detail telt. De visie richt zich daarom op samenwerking binnen de hele sector — van hotels tot musea, van horeca tot openbaar vervoer — om samen te zorgen voor oprechte gastvrijheid en een totaalervaring die bezoekers bijblijft.’’
‘’Toeristen zorgen niet alleen voor levendigheid, maar dragen ook bij aan de economische kracht van de stad. Ze besteden geld bij lokale winkels, horecazaken en culturele instellingen, en creëren werkgelegenheid in de gastvrijheidssector. Daarnaast biedt toerisme volop kansen voor innovatieve ondernemers die zich willen onderscheiden en voor een sterker vestigingsklimaat willen zorgen.’’