Het bij politieke partijen als GroenLinks, PvdA en Partij voor de Dieren gehate maar bij de vliegende Rotterdammer oh zo populaire luchthaven Zestienhoven heeft op haar manier een kleine bijdrage geleverd aan schone lucht: er rijdt vanaf 1 augustus een bus zonder ‘echte’ chauffeur van het metrostation Meijersplein in Schiebroek naar de hoofdingang van Rotterdam The Hague Airport. Het voertuig is volledig elektrisch, helpt bij het terugdringen van de CO₂-uitstoot en het verbeteren van de luchtkwaliteit.
Lijn 533 lijkt verder op een gewone bus, maar is wel de eerste zelfrijdende bus op de openbare weg in Nederland. Dat zal Ruud van der Velden als voormalig fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren en hartstochtelijk voorstander van het verdwijnen van de luchthaven een worst zijn – en hij is op het stadhuis niet de enige - maar het lijkt in elk geval op een poging van de directie van de luchthaven om de oudere Rotterdammers tegemoet te komen. De shuttle is namelijk rolstoeltoegankelijk. Er kunnen 20 passagiers in, inclusief bagage. Eerst rijdt er 1 bus op de route, later komt er nog een bij.
De route tussen Meijersplein en de luchthaven is overzichtelijk en er zijn weinig moeilijke verkeerssituaties. In het eerste jaar is tijdens de ritten een chauffeur in de bus aanwezig. Dat maakt de rit ook veiliger, veiliger dan het gewone ov. Die chauffeur kan de bus handmatig besturen als dat nodig is. Daarna wordt gekeken of meekijken op afstand ook kan.
Het gebruik van de bus is een stap naar meer automatisch vervoer in de toekomst. Zelfrijdende voertuigen kunnen helpen om personeel slimmer in te zetten en dragen ook bij aan de verkeersveiligheid. De bussen hebben sensoren, radar en camera’s die continu de omgeving in de gaten houden en erop reageren.