Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel consumenten ervaren nog altijd problemen met bankdiensten

Werk & Inkomen
09/12/2024, 08:49

Een aanzienlijk aantal Nederlanders heeft moeite om zelfstandig gebruik te maken van bank- en betaaldiensten. Dit blijkt uit een recent onderzoek van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Ondanks maatregelen van banken om deze groepen beter te ondersteunen, blijven de effecten achter. Belangenorganisaties roepen op tot een krachtigere aanpak om de kloof tussen banken en kwetsbare groepen te overbruggen.

 

Uit het rapport blijkt dat 18% van de Nederlanders niet zelfstandig een betaalrekening kan openen. Daarnaast geeft 23% aan dat ze geen hulp zoeken bij bankgerelateerde vragen, vaak door een gebrek aan kennis of angst om fouten te maken. Het gebruik van digitale bankdiensten, zoals bank-apps, is voor sommige mensen een struikelblok, bijvoorbeeld omdat ze een verouderde smartphone hebben.

 

De problemen treffen vooral ouderen, mensen met een beperking, laaggeletterden en mensen met een migratieachtergrond. Voor deze groepen is het zelfstandig regelen van betaalzaken vaak een uitdaging. Naast digitale drempels spelen ook praktische obstakels een rol, zoals de afnemende beschikbaarheid van geldautomaten en het sluiten van lokale bankfilialen. Telefonische hulplijnen worden eveneens als ontoereikend ervaren.

 

Banken hebben al verschillende maatregelen genomen, zoals het aanbieden van telefonische ondersteuning, voorlichtingsbijeenkomsten en bankinformatiepunten in bibliotheken. Hoewel deze inspanningen worden gewaardeerd, vinden belangenorganisaties dat het tempo en de impact van deze maatregelen onvoldoende zijn. De behoefte aan persoonlijke en toegankelijke dienstverlening blijft groot.

 

Het onderzoek brengt ook een ander opvallend punt naar voren: veel consumenten, ongeacht hun achtergrond, vinden de banktarieven te hoog. Stijgende kosten leiden tot groeiende ontevredenheid, vooral omdat veel klanten ervaren dat zij minder service terugkrijgen. Belangenorganisaties benadrukken dat betaalbaarheid een cruciaal onderdeel is van toegankelijkheid en roepen banken op hier meer aandacht aan te besteden.

 

Het MOB, een overlegplatform waarin zowel maatschappelijke organisaties als financiële dienstverleners vertegenwoordigd zijn, dringt aan op verdere actie. Organisaties zoals de Consumentenbond, ANBO-PCOB en Ieder(in) hebben zich achter deze oproep geschaard. Ze benadrukken dat een inclusieve aanpak nodig is om ervoor te zorgen dat iedereen volwaardig kan deelnemen aan het betalingsverkeer.

oudere man met mobiel op bank
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Burgerpanel Rotterdam wil VeiligSamen app in wijken   

Rotterdam

Het Burgerpanel Rotterdam heeft wethouder Lansink-Bastemeijer geadviseerd positief te reageren op haar voorstel om in Rotterdam zo snel mogelijk een VeiligSamen app in gebruik te nemen. De baas van de boa’s in Rotterdam heeft maximaal acht weken de tijd gekregen om op het voorstel te reageren. De VeiligSamen app moet worden gebruik in samenhang met die... Lees meer

6 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

D66: biedt sekswerkers hulp bij bestaanszekerheid 

Rotterdam

Rotterdamse sekswerkers hebben te maken met stigmatisering, psychische en fysieke belasting, onveilige werksituaties en beperkte toegang tot passende ondersteuning. Daarnaast blijkt dat begeleidingstrajecten vaak onvoldoende aansluiten op de behoeften van sekswerkers en regelmatig te vroeg worden beëindigd, terwijl langdurige en integrale begeleiding... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Sonja Hulstkamp wint publieksprijs met ‘Merel van de Muzen’

Rotterdam

In het wijkcentrum Romeynshof is het werk van lokale kunstenaars de afgelopen weken massaal bekeken door bezoekers van de expositie “Muziek”, georganiseerd door Kunstkring Prins Alexander. Tijdens het bijbehorende kunstconcours brachten meer dan 250 mensen hun stem uit, wat uiteindelijk leidde tot de uitverkiezing van Sonja Hulstkamp als winnaar van de... Lees meer

6 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.