Overslaan en naar de inhoud gaan

Volt wil horecastraten in Rotterdam definitief zonder auto’s

Rotterdam
14/10/2025, 12:27

Volt en GroenLinks zijn vaak eeneiig in denkbeelden, maar niet in uitvoering. Dat ziet men terug in Rotterdam. Terwijl GroenLinks de straat opgaat om met bevriende actiegroepen hardvochtig te demonstreren in de stijl van hun omstreden Eerste Kamerlid Paul Rosenmöller, schrijft men bij Volt netjes initiatiefvoorstellen die zelfs in rechtse kringen waardering krijgen. De laatste: Volt wil in het centrum van de stad horecastraten met groen en definitief zonder auto’s.

 

‘’Rotterdam staat voor een belangrijke uitdaging: het ombouwen van een stad die na de oorlog is ontworpen voor de auto tot een stad waar de mens centraal staat’’, schrijft raadslid Luuc Dekkers. ‘’Een stad is om in te wonen, niet om doorheen te rijden. Het creëren van autovrije en groene horecastraten, denk aan de Meent en de Witte de Withstraat, eerst in het centrum en daarna daarbuiten, kan hierin de eerste stap zijn om de leefbaarheid, veiligheid en aantrekkelijkheid van de stad te vergroten.’’

 

Zijn initiatiefvoorstel heeft als doel om de dominantie van auto’s in horecastraten terug te dringen en meer ruimte te maken voor mensen, groen en ontmoeting. De focus van het voorstel ligt op het aanpakken van problemen zoals verkeersonveiligheid, geluidsoverlast, hittestress en slechte luchtkwaliteit, die momenteel de sfeer en leefbaarheid in deze straten aantasten. De inspiratie voor dit voorstel komt uit Europese steden zoals Barcelona, Parijs, Brussel en Amsterdam, waar het terugdringen van autoverkeer heeft geleid tot betere leefbaarheid, schonere lucht en meer groen. 


‘’De investeringen die we hierin doen leveren maatschappelijke en economische meerwaarde op: betere leefkwaliteit, meer bezoekers, hogere omzetten voor horecaondernemers en een aantrekkelijker vestigingsklimaat.’’
 

rotterdamse horeca in de nacht
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.