Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie in de gemeenteraad van Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W over het verkeersinfarct dat de stad afgelopen weekend trof. Het is de vierde keer in minder dan een jaar dat Rotterdam volledig vastloopt door wegwerkzaamheden.
De problemen ontstonden door de afsluiting van de Van Brienenoordbrug en werkzaamheden aan de ring. Automobilisten stonden 1 tot 2 uur in de file. De verkeersoverlast duurde van vroeg in de ochtend tot laat in de avond. Verkoelen wijst erop dat alternatieve routes niet werden opgeschaald en waarschuwingsborden grotendeels ontbraken.
Het raadslid vraagt het college hoe het komt dat Rotterdam zo vaak vastloopt door werkzaamheden. Ze wil weten welke lessen zijn getrokken uit eerdere verkeersinfarcten en hoe de coördinatie met Rijkswaterstaat en omliggende gemeenten verloopt. Ook vraagt ze waarom de volledige Van Brienenoordbrug werd afgesloten in plaats van gedeeltelijk.
Verkoelen stelt kritische vragen over het niet-benutten van alternatieve routes. Waarom werd de Maastunnel niet opgeschaald tot twee rijrichtingen? Waarom werd de Beneluxtunnel niet beter gebruikt door dynamisch verkeersmanagement of tijdelijke rijstrookuitbreiding? Ze vraagt welke concrete maatregelen worden getroffen om routes zoals de Maastunnel, Beneluxtunnel, A15 en A20 in de toekomst wél effectief te benutten.
Ook de communicatie staat ter discussie. Verkoelen vraagt hoe het college reflecteert op de gebrekkige voorlichting en het tekort aan waarschuwingsborden. Ze wil weten of er inzicht is in de economische en maatschappelijke schade door de verkeersinfarcten.
Tot slot vraagt het raadslid hoe het huidige beleid van het versmallen van wegen en invoeren van 30 km/u-zones rijmt met de structurele verkeersdruk in Rotterdam. Ze vraagt of het college bereid is dit beleid te heroverwegen zolang de bereikbaarheid van de stad onder druk staat. Rotterdam heeft ruim 670.000 inwoners en tienduizenden forensen die dagelijks de stad in- en uitreizen.