Onderzoek van Erasmus School of Economics laat zien waarom vrouwen minder vaak kiezen voor een hogere opleiding in wetenschappen en technologie. Universitair hoofddocent Anne Boring onderzocht de studiekeuzes van studenten in Frankrijk via een enquête.
Uit het Franse studiekeuze platform Parcoursup blijkt dat meer mannen dan vrouwen kiezen voor een opleiding in wetenschappen en technologie. Vrouwen kiezen vaker voor opleidingen in gezondheidszorg, mens- en maatschappijwetenschappen, letteren, talen en kunst. Zowel de Franse overheid als de Europese Commissie hebben initiatieven opgezet om meer vrouwen de wetenschap in te krijgen. Boring verwacht dat de resultaten niet specifiek zijn voor Frankrijk, maar benadrukt dat meer onderzoek nodig is voor de Nederlandse situatie.
Het onderzoek wijst drie factoren aan die een rol spelen bij de studiekeuze van vrouwen. De eerste factor is passie. Vrouwen kiezen eerder een studierichting gebaseerd op hun passies, ook als die keuze hen later op de arbeidsmarkt kan benadelen. Vrouwen die hun passies volgen hebben een grotere kans om voor letteren, kunst en geesteswetenschappen te kiezen.
De tweede factor betreft de invloed van ouders. Ouders hebben een minder grote invloed op de studiekeuze van hun dochters dan op die van hun zoons. Vrouwen krijgen meer steun van hun ouders in de studierichting die ze kiezen, ook als dit later kan leiden tot minder goedbetaalde banen. Dit kan verklaren waarom vrouwen eerder hun passie volgen.
De derde factor zijn de bredere interesses van vrouwen in het secundair onderwijs. Meer dan de helft van de verschillen tussen vrouwen en mannen in de keuze van een hogere opleiding kan worden verklaard door de voorkeuren die in het secundair onderwijs voor verschillende vakken worden ontwikkeld. Vrouwen hebben over het algemeen een meer gevarieerde smaak. Een keuze voor opleidingen in wetenschappen en technologie betekent dat ze van andere geliefde vakken moeten afzien.
Boring benadrukt het belang om vrouwen enthousiast te maken voor wetenschap en technologie. Rolmodellen die vrouwen voor de studiekeuze enthousiast kunnen maken voor de wetenschap kunnen hierbij helpen. Ook de ontwikkeling van multidisciplinaire studierichtingen die wetenschap, sociale wetenschappen en geesteswetenschappen combineren kunnen bijdragen aan meer vrouwen in de wetenschap.
Anne Boring publiceerde haar onderzoek in The Conversation onder de titel "Higher education: why women in France are less likely to pursue science than men".