Overslaan en naar de inhoud gaan

VVD: Marktkooplieden mogen gewoon de zero-emissiezone in

Rotterdam
02/01/2025, 09:37

Voor marktkooplieden telt de invoering van de zero-emissiezone voor bestel- en vrachtwagens in Rotterdam niet. Ze mogen komende zaterdagmorgen allemaal met hun eigen busjes (oud of nieuw) de stad inrijden om hun geld te verdienen. Dat was al bevestigd door de voormalige verkeerswethouder (en huidige staatssecretaris) Karremans en zijn opvolger Lansink-Bastemeijer deed dat opnieuw in een brief aan de Koninklijke Centrale Vereniging Ambulante Handel, die zich ernstig zorgen maakt over de financiële stabiliteit in haar branche. De invoering van een zero-emissiezone betekent namelijk dat kleine ondernemers op hoge kosten worden gejaagd. 


Karremans en Lansink-Bastemeijer zijn beiden van de VVD, maar hun partij is wel akkoord met de zero-emissiezone die moet meehelpen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en de CO2-uitstoot moet verminderen. De maatregel wordt vanaf nu in zestien gemeenten  ingevoerd. Andere steden volgen, tot een totaal van dertig. In Zuid-Holland zijn dat naast Rotterdam ook Delft, Den Haag, Dordrecht en Leiden. Een zere-emmissiezone is – in tegenstelling tot een milieuzone – een gebied waar alleen nog uitstootvrije bedrijfsauto’s mogen rijden. 

 

De Koninklijke Centrale Vereniging Ambulante Handel somde een jaar geleden in een brief aan de Rotterdamse wethouder een aantal punten op waarom het voor marktondernemers onmogelijk zou zijn om te voldoen aan de eisen van de zero-emissiezone. Vergelijkbare punten werden ook benoemd tijdens een latere bijeenkomst voor marktondernemers ‘’en daarom heb ik besloten dat marktondernemers vanaf 1 januari 2025 toegang hebben tot de zone en daarmee de locatie van de markten’’, antwoordde Karremans. 

Tegelijkertijd besloot hij met de Rotterdamse Markt Adviescommissie in gesprek te gaan om gezamenlijk tot concrete afspraken te komen over invoering van de zone voor marktondernemers en de voorwaarden waaronder dat mogelijk is. Met andere woorden: het is dus geen algehele ontheffing voor marktondernemers tot 2030. ‘’Rotterdam kiest voor een aanpak, samen met marktondernemers, om de komende jaren concrete stappen te zetten in wat wel mogelijk is. Zodat ook de marktondernemers overstappen naar uitstootvrij vervoer op het moment dat het mogelijk is.’’

markt rotterdam
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.