Overslaan en naar de inhoud gaan

VVD: Marktkooplieden mogen gewoon de zero-emissiezone in

Rotterdam
02/01/2025, 09:37

Voor marktkooplieden telt de invoering van de zero-emissiezone voor bestel- en vrachtwagens in Rotterdam niet. Ze mogen komende zaterdagmorgen allemaal met hun eigen busjes (oud of nieuw) de stad inrijden om hun geld te verdienen. Dat was al bevestigd door de voormalige verkeerswethouder (en huidige staatssecretaris) Karremans en zijn opvolger Lansink-Bastemeijer deed dat opnieuw in een brief aan de Koninklijke Centrale Vereniging Ambulante Handel, die zich ernstig zorgen maakt over de financiële stabiliteit in haar branche. De invoering van een zero-emissiezone betekent namelijk dat kleine ondernemers op hoge kosten worden gejaagd. 


Karremans en Lansink-Bastemeijer zijn beiden van de VVD, maar hun partij is wel akkoord met de zero-emissiezone die moet meehelpen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en de CO2-uitstoot moet verminderen. De maatregel wordt vanaf nu in zestien gemeenten  ingevoerd. Andere steden volgen, tot een totaal van dertig. In Zuid-Holland zijn dat naast Rotterdam ook Delft, Den Haag, Dordrecht en Leiden. Een zere-emmissiezone is – in tegenstelling tot een milieuzone – een gebied waar alleen nog uitstootvrije bedrijfsauto’s mogen rijden. 

 

De Koninklijke Centrale Vereniging Ambulante Handel somde een jaar geleden in een brief aan de Rotterdamse wethouder een aantal punten op waarom het voor marktondernemers onmogelijk zou zijn om te voldoen aan de eisen van de zero-emissiezone. Vergelijkbare punten werden ook benoemd tijdens een latere bijeenkomst voor marktondernemers ‘’en daarom heb ik besloten dat marktondernemers vanaf 1 januari 2025 toegang hebben tot de zone en daarmee de locatie van de markten’’, antwoordde Karremans. 

Tegelijkertijd besloot hij met de Rotterdamse Markt Adviescommissie in gesprek te gaan om gezamenlijk tot concrete afspraken te komen over invoering van de zone voor marktondernemers en de voorwaarden waaronder dat mogelijk is. Met andere woorden: het is dus geen algehele ontheffing voor marktondernemers tot 2030. ‘’Rotterdam kiest voor een aanpak, samen met marktondernemers, om de komende jaren concrete stappen te zetten in wat wel mogelijk is. Zodat ook de marktondernemers overstappen naar uitstootvrij vervoer op het moment dat het mogelijk is.’’

markt rotterdam
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Raadslid Denk ontfermt zich over kwetsbare vrouwen

Rotterdam

Naoufal Akhatab van Denk – het jongste raadslid van Rotterdam – doet mee aan de ontferming van vrouwen in extreme kwetsbaarheid en wil van zorgwethouder Buijt weten hoe voorkomen kan worden dat zij als daklozen in de mensenhandel terecht komen.‘’Deze vrouwen kampen niet alleen met dakloosheid, maar vaak ook  in combinatie met verslaving,... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam groeit. Nu leefbaar houden in beperkte ruimte

Rotterdam

Rotterdam groeit. Steeds meer mensen willen hier wonen, werken en leven. Dat is goed voor de stad. Maar het betekent ook dat er slimme en soms lastige keuzes nodig zijn. Want de ruimte is schaars. De gemeente Rotterdam wil voldoende woningen bouwen, meer groen toevoegen, het verkeer laten doorstromen en zorgen dat er plek blijft om elkaar te ontmoeten. Met... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam geeft subsidie voor betere digitalisering

Rotterdam

Werk, onderwijs, zorg en sociale contacten vinden steeds vaker online plaats. Voor veel mensen biedt dat kansen, maar niet iedereen beschikt over voldoende digitale vaardigheden om mee te kunnen komen. Met het programma Digitale Inclusie wil de gemeente Rotterdam de digitale kloof dichten. Zo vergroten we de zelfredzaamheid en weerbaarheid van Rotterdammers... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.