Overslaan en naar de inhoud gaan

VVD wil knelpunten in beleid Zero-emissiezone kennen

Rotterdam
27/02/2025, 11:25

De Zero-emissiezone, die sinds 1 januari van dit jaar in verschillende delen van Rotterdam is ingevoerd en in het geldverdienende sector van deze stad als een grote strop wordt gezien en kleinere bedrijven aan de rand van faillissement heeft gebracht, is een maatregel waarvan ook de lokale VVD diep in zijn hart vindt dat die door hun strot is geduwd. Dat is merkbaar aan de actuele wens van hun raadslid Simon Becker om zo snel mogelijk beter inzicht krijgen in de impact en uitvoering ervan.


Tot en met 30 april ontvangen overtreders nog geen boete, maar een waarschuwing. Vanaf 1 mei worden boetes uitgedeeld. ‘’Hoeveel waarschuwingsbrieven zijn er tot nu toe verzonden aan overtreders en welke handhavingsmethoden worden ingezet’’, vraagt Becker in een brief aan het stadsbestuur. ‘’En’’, voegt hij er bijna hoopvol aan toe, ‘’zijn er al signalen van mogelijke knelpunten in de uitvoering?’’


Bij het aanvragen van een ontheffing, worden ondernemers gevraagd om bedrijfsgevoelige informatie te delen. Becker wil dat het proces zo veilig mogelijk wordt ingericht. ‘’Hoeveel ondernemers hebben sinds de invoering van de Zero-emissiezone een ontheffing aangevraagd? Welke bedrijfsgegevens worden verzameld bij de ontheffingsaanvragen en wie heeft hier toegang toe? En op welke manier worden deze gegevens gecontroleerd en opgeslagen, en hoe wordt de privacy van ondernemers gewaarborgd?’’


Normaal heeft de VVD niet zo veel schrik als het om privacy gaat, maar nu gebruikt Becker het kwetsbare onderdeel maar wat graag omdat de invoering van de Zero-emissiezone binnen het huidige stadsbestuur met name een D66-eis is. Leefbaar en Denk hebben er zelfs nog minder mee dan de VVD, die ook in Rotterdam een groene flank heeft. 


Om ondernemers niet onnodig te belasten, moeten zij in één keer een ontheffing kunnen aanvragen die in alle betrokken gemeenten geldt, vindt Becker bovendien. Maar hoe is die samenwerking? ‘’Want we hebben vernomen dat er wel lokale, gemeentelijke verschillen kunnen zijn bij ontheffingen op de hardheidsclausule.‘’


-    De zero-emissiezone betekent dat alle zakelijke bestel- of vrachtauto’s uitstootvrij moeten zijn. Uitstootvrij rijden is dus elektrisch rijden of rijden op waterstof. Het kost de kleine ondernemer een vermogen.

busje in de stad
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.