De Nederlandse Bank heeft erkent dat er sprake is van zorgwekkende signalen van discriminatie in haar sector. Het gaat daarbij om structurele uitsluitingsmechanismen. Niet alleen bij banken, ook bij andere betaalinstellingen. Ook Rotterdam zat in het signalencircuit, zodat wethouder Achbar present was bij de gesprekken met DNB.
De klachten hadden onder meer betrekking op het bekende klant- en transactieonderzoek dat banken verplicht moeten uitvoeren in de strijd tegen witwassen en terrorismefinanciering. Maar ook bij het openen van bankrekeningen en het doen van klantonderzoeken.
Wethouder Achbar zegt blij te zijn dat de Nederlandse Bank haar rol als toezichthouder daadkrachtig oppakt om discriminatie en onbedoelde discriminatie tegen te gaan en de bancaire dienstverlening transparant, mensgericht en eerlijk te houden. ‘’De banken werken aan het verbeteren van hun interne procedures en bewustwording rondom discriminatie. Verder wordt gewerkt aan het beter zichtbaar maken van klachtenprocedures voor klanten’’, aldus Achbar, die zijn vertrouwen uitspreekt in de zelfregulering door de sector.
Bij het gesprek waren ook maatschappelijke organisaties vertegenwoordigd: Samen Kerk in Nederland (SKIN), Stichting Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) en de branchevereniging van kleine goede doelen (Partin).
Rotterdammers die discriminatie ervaren in relatie tot de financiële dienstverlening kunnen dit melden bij antidiscriminatiebureau RADAR. Melders kunnen ook het College voor de Rechten van de Mens vragen een oordeel uit te spreken over de ervaren discriminatie.