Overslaan en naar de inhoud gaan

Windondersteuning wint terrein in verduurzaming maritieme sector

Rotterdam
01/08/2025, 11:22

De maritieme sector zoekt actief naar manieren om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Onder toenemende internationale druk op milieuvlak groeit de belangstelling voor Wind-Assisted Propulsion Systems (WAPS), waarbij windenergie wordt ingezet als aanvullende aandrijving. Deze technologie verlaagt het brandstofverbruik en daarmee ook de uitstoot van broeikasgassen.

 

De systemen zijn in verschillende vormen beschikbaar, zoals rotorsails, wing sails, suction sails, soft sails en kites. Rotorsails maken gebruik van het Magnus-effect, terwijl wing sails een stijve vleugelstructuur hanteren. Suction sails versterken het liftvermogen door luchtzuiging, terwijl soft sails flexibel zijn en eenvoudig kunnen worden opgeborgen. Kites opereren op grotere hoogte, waar de wind stabieler is, en zijn vooral geschikt voor lange oceaanroutes. De keuze voor een systeem hangt af van het type schip, de routes en technische beperkingen.

 

De inzet van WAPS levert directe voordelen op. Rederijen besparen jaarlijks tussen de vijf en twintig procent brandstof, met uitschieters tot boven de vijfentwintig procent onder gunstige omstandigheden. Daarnaast kan een systeem bijdragen aan de stabiliteit van het schip. Dit verlaagt het risico op ladingverschuivingen en daarmee op schade of vertraging. De investering is bovendien binnen drie tot zeven jaar terugverdiend, afhankelijk van het gekozen systeem, de brandstofprijs en eventuele subsidies.

 

In de Rotterdamse haven groeit het aantal schepen met WAPS gestaag. De haven stelt weinig eisen aan deze technologie, omdat de meeste systemen binnen de contouren van het schip blijven en inklapbaar zijn. Daardoor veroorzaken ze nauwelijks hinder bij aanlopen of ligplaatsen. Alleen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld wanneer onderdelen buiten de romp uitsteken of het schip lastiger bestuurbaar wordt, kan de havenmeester ingrijpen. Maar zulke situaties zijn zeldzaam, mede dankzij de voortdurende technische ontwikkeling van deze voortstuwingssystemen.

 

De verwachting is dat het gebruik van windondersteuning verder toeneemt. In combinatie met alternatieve brandstoffen en digitale optimalisatie kan WAPS een belangrijke rol spelen in het verduurzamen van de scheepvaart. Wat eeuwenlang de primaire krachtbron was op zee, blijkt ook in de hedendaagse logistiek weer van onschatbare waarde.

windschip haven rotterdam
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

De sleutelrol van paddenstoelen in het ecosystemen

Rotterdam

Bodemschimmels - de onzichtbare architecten van ons ecosysteem - weven letterlijk een web van verbindingen dat elke boom en plant verbindt en ondersteunt. Wetenschappers noemen het "het wood wide web". Op 23 november bekijken we deze verborgen web in de heemtuin van Capelle aan den IJssel. Dit is geen gewone excursie - het is een reis naar een wereld... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Grootschalige opvang op de MS Silja verlengd

Rotterdam

De gemeente Rotterdam verlengt de overeenkomsten met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en het Rijk voor verschillende opvanglocaties voor asielzoekers, alleenstaande minderjarige vluchtelingen en statushouders. Met deze verlenging wil de gemeente ervoor zorgen dat de opvang op dezelfde wijze kan blijven doorgaan. De druk op de opvang van... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Nieuwe opruimgroep in de Beverwaard

Rotterdam

In de Beverwaard start een nieuwe opruimgroep om de stadsnatuur te bevrijden van zwerfafval. Zwerfie Rotterdam is initiatiefnemer en bewoners kunnen zich aanmelden. De wijk staat nu nog in de top 20 met meest vervuilde woonwijken van Rotterdam. “Dat willen we veranderen”, zegt Ivo Rodermans van Zwerfie Rotterdam. “De Beverwaard is óók een... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.