Overslaan en naar de inhoud gaan

Windondersteuning wint terrein in verduurzaming maritieme sector

Rotterdam
01/08/2025, 11:22

De maritieme sector zoekt actief naar manieren om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Onder toenemende internationale druk op milieuvlak groeit de belangstelling voor Wind-Assisted Propulsion Systems (WAPS), waarbij windenergie wordt ingezet als aanvullende aandrijving. Deze technologie verlaagt het brandstofverbruik en daarmee ook de uitstoot van broeikasgassen.

 

De systemen zijn in verschillende vormen beschikbaar, zoals rotorsails, wing sails, suction sails, soft sails en kites. Rotorsails maken gebruik van het Magnus-effect, terwijl wing sails een stijve vleugelstructuur hanteren. Suction sails versterken het liftvermogen door luchtzuiging, terwijl soft sails flexibel zijn en eenvoudig kunnen worden opgeborgen. Kites opereren op grotere hoogte, waar de wind stabieler is, en zijn vooral geschikt voor lange oceaanroutes. De keuze voor een systeem hangt af van het type schip, de routes en technische beperkingen.

 

De inzet van WAPS levert directe voordelen op. Rederijen besparen jaarlijks tussen de vijf en twintig procent brandstof, met uitschieters tot boven de vijfentwintig procent onder gunstige omstandigheden. Daarnaast kan een systeem bijdragen aan de stabiliteit van het schip. Dit verlaagt het risico op ladingverschuivingen en daarmee op schade of vertraging. De investering is bovendien binnen drie tot zeven jaar terugverdiend, afhankelijk van het gekozen systeem, de brandstofprijs en eventuele subsidies.

 

In de Rotterdamse haven groeit het aantal schepen met WAPS gestaag. De haven stelt weinig eisen aan deze technologie, omdat de meeste systemen binnen de contouren van het schip blijven en inklapbaar zijn. Daardoor veroorzaken ze nauwelijks hinder bij aanlopen of ligplaatsen. Alleen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld wanneer onderdelen buiten de romp uitsteken of het schip lastiger bestuurbaar wordt, kan de havenmeester ingrijpen. Maar zulke situaties zijn zeldzaam, mede dankzij de voortdurende technische ontwikkeling van deze voortstuwingssystemen.

 

De verwachting is dat het gebruik van windondersteuning verder toeneemt. In combinatie met alternatieve brandstoffen en digitale optimalisatie kan WAPS een belangrijke rol spelen in het verduurzamen van de scheepvaart. Wat eeuwenlang de primaire krachtbron was op zee, blijkt ook in de hedendaagse logistiek weer van onschatbare waarde.

windschip haven rotterdam
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Kabinet haalt 150 miljoen weg bij ouderenzorg voor andere uitgaven

Rotterdam

De Seniorencoalitie is onthutst over de beslissing van het kabinet om 150 miljoen euro die bestemd was voor ouderenzorg te gebruiken voor andere doeleinden. Dit geld was door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gereserveerd voor noodzakelijke investeringen in de zorg voor ouderen, maar wordt nu ingezet om gaten in de begroting te dichten... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Aandrang op sloop flatgebouwen Oost-Sidelinge

Rotterdam

De wijkraad Overschie heeft woningwethouder Zeegers gevraagd om de vier flatgebouwen aan de Oost-Sidelinge toch in aanmerking te laten komen voor sloop, zodat er nieuw gebouwd kan worden. Het proces van wikken en wegen en procederen om sloop te voorkomen gaat de wijkraad te lang duren. De Oost-Sidelinge is, in het verlengde van de Abtsweg, een van de... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Bewoners Charloisse Lagedijk willen maatregelen tegen overlast

Rotterdam

Bewoners van de Charloisse Lagedijk en omgeving hebben burgemeester Carola Schouten in een brandbrief laten weten hoe hun leefomgeving in het voorjaar en zomermaanden verstoord is geweest door racende auto`s en scooters en motoren. ‘’Onze leefomgeving wordt ernstig verstoord en ons gevoel van veiligheid is verdwenen’’, aldus de bewoners, die de... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.