Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Zero-emisiezone maakt van een stad een spookstad’

Mobiliteit
13/02/2025, 08:20

De fractie van Leefbaar Rotterdam is stil over de invoering van de zero-emissiezone die per 1 januari van dit jaar binnen de ring van de stad is ingevoerd en waarin alle zakelijke bestel- of vrachtauto’s uitstootvrij moeten zijn. Uitstootvrij rijden betekent elektrisch rijden of rijden op waterstof. Het kost de kleine ondernemer een vermogen, maar ook de VVD en Denk zijn als rechtse partij stil. Dat komt omdat Rotterdam een vierde coalitiepartner heeft (D66) en die vindt dat bestel- en vrachtauto's die schadelijke stoffen uitstoten geweerd moeten worden. Zo komt een coalitie tot stand.

 

In de stad Den Haag zit de partij van Richard de Mos (Hart voor Den Haag, politiek nagenoeg een evenbeeld van Leefbaar Rotterdam) in de oppositie. Waarmee kritiek op de zero-emissiezone aanmerkelijk makkelijker kan worden uitgeoefend. De Mos en Vrienden zijn zelfs fel tegen deze maatregel, ook omdat die de hele kuststrook betreft.

 

"De zero-emissiezone duwt lokale ondernemers richting de afgrond. Deze buitenproportionele maatregel zorgt ervoor dat bijvoorbeeld dieselauto’s, essentieel voor het dagelijks werk van aannemers, loodgieters en klusbedrijven, de stad niet meer mogen betreden. De aanschaf van elektrische busjes is een economische ramp voor onze ondernemers", zegt Hart voor Den Haag-raadslid Carlos Martinez van Andel.

 

Waarna hij een voorsprong neemt op de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026: ‘’De zero-emissiezones zijn wat ons betreft onbespreekbaar. Wij zullen nooit instemmen met voorstellen die Den Haag omtoveren tot spookstad. Mocht deze uitbreiding onverhoopt toch een meerderheid halen dan draaien wij het in 2026 weer terug.’’ In Rotterdam kan dit ook zomaar gebeuren.

vrachtwagen
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

158 miljoen voor verplaatsing spooremplacement IJsselmonde

Rotterdam

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap... Lees meer

13 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Razzia herdenking verdient gemeentelijke ondersteuning

Rotterdam

De herdenking van de Razzia van Rotterdam (en Schiedam) waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 50.000 mannen en jongens van 17 jaar en ouder werden afgevoerd voor werkinzet in Duitsland, van wie ongeveer 2.000 nooit zijn teruggekeerd, is een particulier initiatief en verdient volgens raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie ruimhartig... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Geen boa’s als lokagentes in Rotterdam

Rotterdam

De Rotterdamse politie zet geen boa’s als lokagentes in tegen straatintimidatie. Dat komt door de uitspraak van de rechter, die deze opsporingsmethoden te ver vindt gaan. Ook in de pilot – die al een veroordeling opleverde – is dit specifieke hulpmiddel stopgezet in alle gemeenten die aan de proef deelnamen. Wel heeft wethouder Lansink-Bastemeijer... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.