Adviesbureau Berenschot heeft voor het eerst onderzocht hoe zorgorganisaties in Nederland werken met het Generiek Kompas. Dit hulpmiddel moet zorginstellingen helpen om de zorg persoonlijker en toekomstbestendiger te maken. Uit het onderzoek blijkt dat veel organisaties al goede stappen zetten.
Berenschot analyseerde meer dan 600 verslagen, ook wel 'kwaliteitsbeelden' genoemd. Deze documenten laten zien dat zorginstellingen veel aandacht hebben voor wat cliƫnten belangrijk vinden. Zorgorganisaties voeren vaker gesprekken met bewoners en hun naasten over hun wensen. Ook worden mantelzorgers, vrijwilligers en buren betrokken bij de zorg. Steeds meer organisaties gebruiken nieuwe technologie en leren hoe die kan helpen om het werk eenvoudiger en beter te maken.
Het onderzoek toont aan dat zorgorganisaties meer luisteren naar wat mensen zelf willen. Mantelzorgers, familie en vrijwilligers worden als gelijkwaardige partners gezien. Daarnaast is er veel aandacht voor werkplezier, deskundigheid en leren binnen de organisaties.
Toch zijn er ook verbeterpunten. Nieuwe werkwijzen moeten blijvend toegepast worden. Het tekort aan personeel blijft een groot probleem voor de sector.
Dit is het eerste jaar dat zorgorganisaties met het Generiek Kompas werken. Het onderzoek biedt daarom een eerste overzicht van de huidige situatie. De komende jaren zal de voortgang van zorgorganisaties worden bewaakt.