De gemeente Rotterdam heeft het verkeersbesluit voor de afsluiting van het Kruisplein ingetrokken na maanden van protest van bewoners en ondernemers. De Algemene Bezwaarschriftencommissie gaf bezwaarmakers deels gelijk. Tegelijkertijd kondigt de gemeente aan dat het plein op 11 augustus opnieuw wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
In een brief van 24 juni aan omwonenden en ondernemers meldt de gemeente dat de tijdelijke openstelling wordt beëindigd. Ondernemers krijgen de mogelijkheid mee te denken over een alternatieve route, maar de afsluiting blijft het uitgangspunt.
Het oorspronkelijke verkeersbesluit uit oktober 2024 moest worden herroepen omdat de commissie oordeelde dat het onevenredige gevolgen had. Het besluit hield volgens de commissie onvoldoende rekening met ondernemers en was gebaseerd op onjuiste aannames over verkeersveiligheid. Ook bevestigde de commissie dat de wethouder eerder een bindende toezegging had gedaan om het besluit in te trekken.
Bewoners spreken van schijndemocratie. Zij stellen dat de gemeente het besluit formeel intrekt maar via een andere route opnieuw invoert. Door de intrekking uit te stellen en tijdelijke maatregelen juridisch buiten bezwaar te houden, speelt de gemeente volgens hen een listig spel.
Voor participatie nodigt de gemeente bewoners en ondernemers uit in een mobiele wijkhub in de eerste week van juli. Daar kunnen zij aangeven welke variant hun voorkeur heeft, terwijl de volledige afsluiting al als uitgangspunt geldt.
Het bewonerscollectief 'Batavierenstraat Beter' roept de gemeenteraad op in te grijpen. Het collectief stelt dat het niet meer alleen om verkeer gaat, maar om vertrouwen in het bestuur. Volgens hen worden toezeggingen genegeerd en wordt participatie gefingeerd.
Volgens een woordvoerder van wethouder Lansink-Bastemeijer is de oorspronkelijke afsluiting van het Kruisplein ingetrokken omdat deze onvoldoende rekening hield met de bereikbaarheid van omliggende straten en ontwikkelingen zoals The Modernist. Na advies van de bezwaarschriftencommissie is het besluit definitief ingetrokken, en zijn drie alternatieve routes onderzocht die nu aan de omgeving worden voorgelegd. Hoewel het uitgangspunt een autoluw Kruisplein blijft, staat de precieze invulling nog open. Bewoners en ondernemers kunnen begin juli hun voorkeur aangeven en vragen stellen in de mobiele wijkhub. De wethouder stelt dat hierover transparant is gecommuniceerd met alle betrokkenen, en wordt hun inbreng meegenomen in het nieuwe verkeersbesluit.