Schimmel in huis. Voorheen vonden woningcorporaties dat toch vooral een probleem van hun huurders. Dat is nu wel anders, vertellen Martijn Kok (Woonstad Rotterdam) en Jill Kroon (Havensteder). ‘We kijken nu eerst naar onszelf.’
Het blijft onverminderd hoog op de prioriteitenlijstjes van de woningcorporaties staan: de aanpak van schimmel in ‘hun’ woningen. Crooswijk loopt hierin als wijk voorop. ‘Ik denk dat we hier het verst zijn als het gaat om het actief informeren en ondersteunen van bewoners’, zegt Martijn Kok van Woonstad.
Zijn functie is officieel: Projectmanager Buurten. Dat betekent in de praktijk dat hij voor Crooswijkse huurders ‘het gezicht’ van Woonstad is. ‘Ik ben voor veel mensen een aanspreekpunt,’ zegt hij. Zo kloppen huurders ook bij hem aan als ze last hebben van schimmel in huis.
Zijn concullega Jill Kroon maakt weer deel uit van het Team Binnenklimaat bij Havensteder. Zij houdt zich dagelijks met schimmelproblematiek bezig en komt ook veel bij huurders thuis. Zij weet dus als geen ander hoe complex de schimmelproblematiek kan zijn.
Bijvoorbeeld. Om schimmel tegen te gaan, is het ‘luchten’ van de woning heel belangrijk. Oftewel: regelmatig – dat wil zeggen: dagelijks – even een raam openzetten. Tegelijkertijd is in de winterperiode de kachel aanzetten net zo cruciaal.
‘Maar’, zegt Jill. ‘Soms zijn mensen dan bang voor een hoge energierekening.’ Deze huurders probeert ze zo goed mogelijk te adviseren. ‘Zo is het juist slim om de woning te verwarmen net nadat je hebt gelucht. Want: koude lucht verwarmt sneller dan warme lucht. Je huis is dan dus sneller lekker warm.’
Anders
Zo’n anderhalf jaar geleden kreeg de hardnekkige schimmelproblematiek in sommige Rotterdamse huurwoningen veel aandacht in de media. Ook in de Rotterdamse gemeenteraad werd het probleem aangekaart.
Voor de woningcorporaties was dat achteraf een omslagpunt. ‘We moeten daar heel eerlijk in zijn: wij realiseerden ons voorheen gewoon niet hoe ernstig het was in sommige huizen’, zegt Martijn. Daar stemt Jill mee in. ‘We zagen het vooral als een probleem van de huurder zelf. Dat is nu totaal anders. We kijken eerst naar onszelf. Wat kunnen wij als woningcorporatie doen?’
Meldingen
Dit inzicht zorgde voor een radicaal andere aanpak. Kernwoord hierbij: proactief. De woningcorporaties zoeken nu gericht het gesprek met huurders. Bijvoorbeeld door op wijkevenementen zoals Crooswijk op Stelten bezoekers actief te informeren over schimmel in huis, hoe ze het moeten melden en wat ze zelf kunnen doen om schimmel te voorkomen.
Martijn: ‘Het verschil is dat we nu echt op zoek zijn naar die meldingen.’ Zo krijgen onderhoudsmensen van Woonstad die voor bijvoorbeeld een reparatie in een woning moeten zijn, nu ook de opdracht om te letten op schimmelplekken. Want: ‘Het is bij dit soort problemen belangrijk om er tijdig bij te zijn.’
En ook ná aanpak van een schimmelprobleem, is een huurder bij Havensteder nog niet zomaar van de woningcorporatie af. ‘Wij bellen onze huurders dan altijd achteraf nog een aantal keren op’, vertelt Jill. ‘Om te vragen of de schimmel echt weg is gebleven. Is dat niet zo, dan komen we nog een keer. Dit blijven een heel jaar doen, zodat we alle seizoenen hebben doorlopen.’
Hardnekkig
In sommige gevallen legt schimmel in een woning ook andere problemen bloot. Zoals de eerder genoemde angst voor een te hoge energierekening. Of dat er eigenlijk teveel mensen in een woning verblijven. Jill: ‘Dat is heel lastig natuurlijk. Eigenlijk is een probleem als een lekkage veel makkelijker op te lossen. Maar toch proberen we ook bij dit soort problemen samen te kijken naar wat er wel kan.’
In sommige gevallen blijkt een huurder bijvoorbeeld recht te hebben op extra geld van de gemeente.
Martijn: ‘We leren door deze aanpak onze huurders veel beter kennen. Welke problemen spelen hier? Dat zie ik als iets positiefs, zeker.’ En huurders vinden dat ook, merkt Jill. ‘Zij voelen zich nu serieus genomen. Schimmel in huis heeft veel impact op je, dat zien we nu veel beter.’
Melden
Bent u huurder en heeft u last van schimmel in huis?
Huurders van Havensteder kunnen dit hier melden.
Huurders van Woonstad kunnen dit hier melden.
Op zoek naar algemene informatie over schimmel in huis? Kijk dan op de website van de GGD. Hier leest u welke klachten schimmels kunnen veroorzaken. Maar ook wat u zelf kunt doen om schimmel aan te pakken.