Soms komt de overheid met een campagne waar je van denkt: “Ja hoor, dit is ‘m.” En dan zie je het filmpje. Twee vrienden zitten in de kroeg, eentje zegt iets glibberigs tegen de serveerster, iets dat vroeger onder 'humor' viel en nu terecht onder 'intimidatie'. De andere vriend kijkt moeilijk. Héél moeilijk. Je hoort hem denken: "Wat zou de overheid willen dat ik nu doe?" Dan komt dé stem: “Man, zeg er wat van.”
De campagne had echt nuttig kunnen zijn. Serieus. Want seksueel wangedrag is geen grap. Maar wat doet de overheid? Die laat het eruitzien alsof je eerst een stroomdiagram moet maken vóór je je vriend aanspreekt. Terwijl wij in Rotterdam toch iets… directer zijn.
Toen mijn zus Rosa bijvoorbeeld op de kerstborrel van haar werk een hand de bil van haar collega zag, schoot ze naar voren, gaf de man een directe rechtse op z’n reukorgaan en sleurde hem aan zijn nekvel naar buiten. Bleek de onderdirecteur te zijn. Maakte Rosa niks uit.
En wat deden de collega’s? Die dachten: “O jee, wat een gedoe,” en keken het bedrijfsreglement nog een na.
Wij Dammetjes zijn van de directe actie. Ontvrienden, blokkeren, tafel verlaten, appje met “Wat een eikel ben jij” en klaar. Geen postcodeloterijcampagne nodig om dat te verzinnen. Maar goed, niet iedereen is opgevoed met een zus als Rosa. Misschien moet ze maar een cursus gaan geven. “Zelfvertrouwen voor beginners: meppen met beleid.”
Kijk, ik snap heus wel dat niet iedereen zomaar iemand een beuk wil geven of publiekelijk wil cancelen bij de borrelnootjes. Maar dat hele ‘Man, zeg er wat van’ heeft het tegenover gesteld: iets aandoenlijks knulligs. Alsof je je pas durft uit te spreken als er een coach met een fluitje naast je staat. En reken maar dat de dader agressiever zal reageren dan alleen schuldbewust het hoofd laten zakken.
In Rotterdam doen we het anders. Daar zeggen we gewoon: “Hé mafkees, doe effe normaal.” Direct, kort, krachtig en effectief. En als je dat vroeger niet deed, maakt niet uit. Het is nooit te vroeg om ermee te beginnen. Misschien kan de overheid daar de volgende campagne op baseren.
Nieuwe slogan: “Rotterdam zegt: DOE FF NORMAAL.”